Å forhandle

Hegnar media 2021 Innbundet

Vi er alle forhandlere - hele tiden. Vi forhandler på hjemmebane om matpakker og henting av barn på trening, og vi forhandler om forretningsavtaler, lønn og ferieordninger på jobben og om pris ved kjøp av bolig. Nasjonal og internasjonal politikk, ikke minst, er viktige forhandlingsarenaer.

Faglig bakgrunn og profesjonelt miljø har innvirkning på hva enkeltpersoner fokuserer på i forhandlinger. Kjernen for å komme frem til en løsning er å være bevisst på hva begge eller alle parter ønsker å oppnå, partenes alternativer og interesser - og på dette grunnlaget komme til en fremforhandlet løsning. Hvilken forhandlingsstrategi du velger i forhandlingene er avgjørende for resultatet, men også for forholdet partene imellom og effektiviteten i forhandlingene. Forfatteren tar her for seg posisjonsforhandlinger, samarbeidsforhandlinger og konfliktforhandlinger som tre ulike typer forhandlinger.

Boken gir deg svært god innsikt i hvilke strategier du bør bruke for å øke sannsynligheten for at forhandlingsresultatet går din vei. Forfatteren gir deg også tips om hva som er god argumentasjon og viser deg hvordan du bør analysere motparten.

Forlag Hegnar media

Utgivelsesår 2021