Omtale fra forlaget
Rebecca Solnit investigates the nature of loss, losing and being lost. She starts with the revelation that what is totally unknown to you is usually what you most need to discover and explores how finding that unknown quantity frequently requires getting lost to begin with.
Forlag The Penguin Press
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9780143037248
EAN 9780143037248
Språk Engelsk
Sider 209
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne boken er som å lytte til en god og klok venn, som forteller historier om reiser og opplevelser fra livet sitt. Boken består av flere historier, som hver på sin måte utforsker grenselandet til ukjente. Jeg leste boken på norsk, men har tenkt at opplevelsen hadde blitt bedre om jeg hadde lest den på original språket.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDette som i sin natur er fullstendig ukjent for deg, er som oftest det du trenger å finne, og for å finne det må du gå deg vill.
Å aldri gå seg vill er å avstå fra å leve; å ikke vite hvordan man gjør det, kan være fatalt, men et sted i det mellom liggende terra incognita finnes det et liv fullt av oppdagelser.
Et gammelt fotografi, en gammel venn, et gammelt brev kan minne deg på at du ikke er det du en gang var, for den personen som hadde med dem å gjøre, som ville dette ene, valgte dette andre eller skrev på denne bestemte måten, finnes ikke lenger.
Folk ser inn i framtiden og forventer at nåtidens krefter skal spille seg ut på en sammenhengende og forutsigbar måte, men enhver undersøkelse av fortiden avslører at utviklingens krokveier er ufattelig bisarre.
Et lykkelig forhold er én fortelling, et som slår sprekker er to eller flere fortellinger i konflikt, og et forhold som er over ligger ved føttene dine som et knust speil der hvert skår speiler sin egen versjon av fortellingen, at det var vidunderlig, at det var helt grusomt, hvis bare slik, hvis bare ikke sånn. Fortellingene lar seg ikke sette sammen igjen, og det betyr slutten på dem, på disse remediene vi bærer med oss som skall og skjold og skylapper og av og til som kart og kompass. Menneskene som står deg nær blir speil og dagbøker der du bevarer din egen historie, verktøy som hjelper deg til å forstå og huske deg selv, og du representerer det samme for dem. Når de blir borte, har du ikke lenger bruk for eller glede av alle de små anekdotene, vitsene, språklige vendingene: Boken de sto i er klappet igjen eller står i flammer.