Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I denne boken blir reformene fra 1990-tallet analysert med fokus på Reform 97, og et sentralt spørsmål er hva som er reformens underliggende drivkrefter. Svaret vil bidra til å synliggjøre hvilke verdier og hvem sine interesser som danner fundamentet for 90-tallsreformene. Reformprosessen blir analysert ut fra et diskursanalytisk perspektiv, der spørsmålet om makt og kontroll står sentralt og relateres til grunnskolereformens dominerende kunnskapskode. I denne sammenhengen presenteres også en del av kritikken som er kommet mot Reform 97. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
I 90-årene ble utdanningssystemet reformert i et tempo og i et omfang som mangler historisk sidestykke. I denne boka blir reformene analysert med fokus på Reform 97, og et sentralt spørsmål er hva som er reformens underliggende drivkrefter. Svaret vil bidra til å synliggjøre hvilke verdier og hvem sine interesser som dannet fundamentet for 90-tallsreformene. Analysen bygger på en bred teoretisk orientering som problematiserer forholdet mellom individ- og samfunnsnivå i tilknytning til utdanningsreformer og læreplaner. Forfatteren viser gjennom sin analyse hvor sammensatt og komplisert det utdanningspolitiske reformprosjektet er, blant annet ved å relatere utdanning til modernisering og globalisering.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788241710148
EAN 9788241710148
Språk Bokmål
Sider 249
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket