40 fortryllende reisemål

Iter Vitae 2020 Innbundet

Høres det fristende ut å overnatte i ørkenen sammen med beduinene, se soloppgangen fra Nord-Afrikas høyeste fjelltopp eller sykle fra vingård til vingård i Argentina? 40 fortryllende reisemål tar deg med på en fortryllende reise gjennom fem verdensdeler, til både fjelltopper, vingårder og ørkensletter. Du får være med på en togreise med den transsibirske jernbanen og besøke kulturelle steder som Petra og Angkor. Ved siden av poetiske reiseskildringer og vakre fotografier tatt av forfatteren selv, gir boka faktakunnskap og innsikt i viktige temaer som økoturisme, havforsøpling og utrydding av dyrearter. Aurora Gustafsson har tilbrakt store deler av sitt voksne liv ute på reise og blant annet reist hele veien fra Norge til Australia uten å fly. I denne boka har hun valgt ut 40 unike steder som alle har gjort et uutslettelig inntrykk, og uansett om du selv vil erobre verden eller bare ønsker tips til din neste ferietur, vil du garantert finne inspirasjon her.

«Med sine levande skildringar av folk og stader pirrar Gustafsson lesaren sine sansar og gjer det enkelt å danne eigne komplekse bilete i hovudet. Ho kombinerer eigne opplevingar med bakgrunnsinformasjon og innsikt. Gjennom 40 fortryllende reisemål vil Aurora Gustafsson inspirere deg til sjølv å reise. Det klarar ho.» Gunnar Garfors

Forlag Iter Vitae

Utgivelsesår 2020

Jeg kjøpte og leste «40 fortryllende reisemål» tidligere i år og ble skuffet.

Boken er fin på samme måte som en pent innpakket julegave er fin frem til man åpner den og skuffes over innholdet. Som den litterære varianten av plastnips, inneholder boken klisjé etter klisjé og pikslete bilder av palmer i solnedgang.

De fleste artiklene er delt inn i en kort reiseskildring og en mange ganger så lang faktadel. I reiseskildringene lærer vi om hvilke fine steder forfatteren har slappet av og spist mat, og i faktadelene lærer vi om hva som står på Wikipedia. Av og til er det kopiert nesten ordrett, men som oftest er det mer rotete forklart.

En del fakta har Wendy Aurora Gustafsson tilsynelatende også klart å finne på helt selv. Jeg har i alle fall ikke klart å finne andre kilder på at den malaysiske tigeren spiser reinsdyr, for det skulle jeg gjerne lest mer om. Det stemmer heller ikke at det kun er fire land i Afrika som har de fem store, at det hvite neshornet er sterkt utrydningstruet, at løver føder valper eller at fjellrevbestanden på Dovre stammer fra kun to individer. Plasten i havet beskriver hun som et massivt problem for delfiner og «andre fiskearter». Det fremstår for meg som at forfatteren verken har kunnskap eller interesse for disse temaene, så man kan undres hvorfor hun velger å skrive om det.

På toppen av det hele beskrives mennesker på nedsettende måter som «uflidde bønder» i Russland og en «primitiv stamme» i Thailand. Jeg har lest lignende beskrivelser i reiseskildringer fra 50-tallet, men denne boken kom ut så sent som i 2020.

Ord som fantastisk, praktfullt og storslagent blir alle for små til å beskrive opplevelsen det er å vandre langs dette mektige forsvarsverket. Det er rett og slett ubeskrivelig.