3 steiner til nøkken

av (forfatter), Kjell-Vidar Åhman Teig (illustratør) og Ida Hermine Åhman Teig (illustratør).

Music Is Everywhere 2021 Innbundet

3 steiner til nøkken er en samling historier hvor vi følger Robert Baastad under oppveksten i bygda Øyerstad, i Indre Østfold. Boka er mørk og dyster, men også full av humor, latter, litt lys og noe håp.

ROBERT BAASTADs LIV OG DØD
Robert er en ekte øyerbo og stolt av det. Han er født og oppvokst midt i Øyerstad sentrum, mellom bensinstasjon, huset til mormor og bestefar og butikken. Siden han kom til verden august 79, har han bodd store deler av sitt liv i huset ut mot riksvei 3 sammen med sin ett år yngre lillebror Fredrik, og 3 år eldre storebror Anders. I huset bodde også mamma Marianne, og fatter som fortsatt bare kalles fatter, fram til skilsmissen på begynnelsen av 90-tallet.

Noe under overflaten
Det skjer tilsynelatende ikke så mye i bygda Øyerstad, som ligger inneklemt mellom enorme kornåkre og uendelig granskog, dypt inne i hjertet av Indre Østfold. Stopper du dog et lite øyeblikk og kjenner etter, søker litt blant husene og ute i de mørke skogene, så vil du merke at det er noe mer under overflaten. Noe udefinerbart et sted langt der nede som følger deg med sultne øyne. En slimete ekkel kropp som trakasserer og spyr, en øks som alltid forsvinner og et lik som konserveres i tregtflytende masse, er bare noe av det du vil finne om du begynner å grave. Valget er nå ditt. Du kan fortsette å leve i uvitenhet på overflaten, eller du kan begynne å grave og se hva du finner der nede blant jord, stein og bein.

Forlag Music Is Everywhere

Utgivelsesår 2021