Gjennom å vise postkort fra 1905, forteller denne boka historia om noen av de begivenhetene som fant sted i dette året. Den tar bl.a. for seg 7. juni 1905, Karlstadforliket, kongevalget og kroninga i Trondheim.

1905 Sjelden er et årstall blitt brukt og oppfattet så entydig synonymt med det vi egentlig tenker på når vi hører eller bruker tallet 1905, nemlig unionsoppløsningen - løsrivelsen fra en hundre år gammel union med broderfolket. Unionen og unionsoppløsningen er for lengst blitt historie. Påstander som "vi trenger historien for å forstå vår egen tid og for å kunne ta valg i fremtiden" har nok varierende gyldighet alt eter hva som blir fortalt. Men for de beslutningsvalg som ligger foran oss her i Norge kan nok historien fra 1905 ha en viss relevans. For den største delen av det lesende Norge er det tilstrekkelig å tenke tilbake til besteforeldrenes eller oldeforeldrenes tid - så er vi tilbake i 1905. Lenger tilbake er det ikke. Det finnes neppe noe uttrykk som oftere er blitt tilbakevist enn at "om 100 år er allting glemt". Også denne boken gjør uttrykket til skamme. Gjennom boken får man også øynene opp for den kulturhistorie som ligger i våre gamle postkort. For hundre år siden var postkortet vårt viktigste billedmedium, det var en viktig nyhetsformidler og den tidens hurtigste budskapsformidler for folk flest.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2005