1905 - året som endret våre liv

dagbok fra Tønsbergfjordens befestninger

av (forfatter) og Frode Gjerløw (illustratør).

www.aar1905.no 2006 Innbundet

Boka handler om unionsoppløsningen i Vestfoldsskjærgården i 1905. Den tar for seg soldatene som tjenestegjorde i Skagerrakeskadren og ved Tønsbergfjordens befestninger. Del 1 inneholder dagboknotatene til en adjutant, og bygger på virkelige hendelser. Del 2 gir en kort oversikt over historiens store linjer, og del 3 har med oversikt over materiell og fartøyer. Har personregister.

Her er høydepunktene fra unionsoppløsningen satt sammen i en bok. Politikken ligger som et bakteppe, forsvarets innsats og betydning er sentral sammen med store og små opplevelser og hendelser.
Dette er så vidt vi vet den eneste boken som tar for seg sjøforsvarets- og kystartilleriets innsats og betydning. Skagerrakeskadren var vår eneste havgående avdeling med våre fire panserskip som ryggrad. Tønsbergfjordens befestninger skulle beskytte Melsomvik opplagshavn som fungerte som vår marines hovedbase under konflikten.
Boken er delt i tre. Del en er satt opp som en dagbok, og vi følger adjutanten ved Tønsbergfjordens befestninger og de han møter gjennom den spente perioden. Gjennom samtalene får vi et innblikk i store og små hendelser, lokalt og nasjonalt. Sammen diskuterer de politikk og opplevelser. Del en er satt sammen til en historie som bygger på virkelige hendelser.
Del to tar for seg bakgrunnen for konflikten, opprustningen og hverdagsliv. Del tre inneholder oversikter over fartøyene i marinen, våpen og ammunisjon ved Tønsbergfjordens befestninger, hendelseskalender med mer.
Det er laget en web-side hvor det er lagt ut noen smakebiter fra boken: www.aar1905.no
Det er skrevet mange bøker om 1905 . men de er ofte veldig spesialiserte. Denne har med høydepunktene fra 50 ulike kilder. I del en er disse høydepunktene knyttet sammen til en historie slik adjutanten ved befestningene kunne ha opplevd det spennende året.

Forlag www.aar1905.no

Utgivelsesår 2006