100-års målene

neste generasjon demokrati

rapport fra et samfunnseksperiment

av (redaktør).

Flux 2009 Heftet

Denne boken inneholder en rapport om den landsomfattende dialogen 100-årsmålene som gikk fra høsten 2007 og frem til mars 2009, artikler som utfyller denne rapporten, samt kommentarer fra forskere og politikere. Med bidrag og kommentarer fra blant annet Thomas Hylland Eriksen, Sidsel Mørck, Jørgen Randers, Kristin Halvorsen, Dagfinn Høybråten, Erna Solberg og Lars Sponheim.

Boken "100-årsmålene - Rapport fra et samfunnseksperiment" er redigert av Dag Andersen, og handler om hvordan vi skal møte dette århundrets utfordringer med klimakrise og finanskrise med en helt ny måte å tenke på. Boken er delt inn i fire, ulike deler: Folkets røst, Fornyet demokrati, Pilotprosjekter samt Kommentarer. Bidragsyterne er bl.a. Sidsel Mørck, Jørgen Randers og Thomas Hylland Eriksen. Kristin Halvorsen, Dagfinn Høybråten, Erna Solberg og Lars Sponheim har med sine kommentarer fått anledning til å svare på det mange vil oppfatte som sterk kritikk av det politiske system og debatt. Vi kan få i gang en endring nå og kanskje forebygge den sterkeste dramatikken i fremtiden. Det betyr at både politiske ledere og redaktørene i de ledende mediene sammen må ta et ansvar for at det skjer, sier Dag Andersen.

Forlag Flux

Utgivelsesår 2009