Norske ungdomstiltak

av (redaktør), Aslak Torjusson (forord) og Carsten Lien (illustratør).

Reklamenemda for lagsbruka 1935 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

annelinguas eksemplar av Norske ungdomstiltak

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Historie

Lesedato

2013

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Se min omtale

Bokdetaljer

Forlag Reklamenemda for lagsbruka

Utgivelsesår 1935

Format Innbundet

Språk Norsk

Sider 112

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Boken gir en oversikt - med fotografier - over kaffistover og lignende "ungdomstiltak" i Norge pr. 1935, og inneholder også mange morsomme reklameannonser. En midlertidig pdf-fil med bokens innhold ligger pr. desember 2013 på denne bibliografi-nettsiden.

Som eksempel på innholdet kan siteres innledningen til oppslaget om Steinkjer:

"Beint upp frå jarnvegsstasjonen har vi Grand Hotell. Her er det greidt å taka inn, og sers lagleg er det for folk som er ute i forretningar. Over gata er post og telegraf og tett attmed har Fylkesbilane i Nord-Trøndelag sentralstasjon med bilrutor over Namdalseid til Namsos eller kring i distriktet. Hotellet ster for bilparkering og har greide utpakkingsrom. Hotellet er no umbygt og har 27 vakre gjesterom, koseleg peisestove, stileg matsal, gjestestove og bad. Kjøkenet er heilt fyrsteklasses. Landet kringum har eit vakkert og skiftande skiterreng, og det er høve til jakt og laksefiske i elvane." Så gis det en beskrivelse av alt Steinkjer og omegn har å by på - for "Steinkjer er ein lagleg handelsstad i framvokster," må vite, og "(h)er bur eit tiltaksamt og greidt folk som tek godt imot den framande, og alle får ei kjensle av godhug for folka og byen." (s. 107)

Nå er det verdt å merke seg at forfatterne av denne boken later til å ha "hugnad" for alle stedene og etablissementene de har "vitja" - de var for eksempel tidlig ute med å rose Drammen: "Det er herleg å taka ei ferd til Drammen, og ferien kan ikkje nyttast betre enn nokre dagars upphald i Drammen." Så vet vi det. Men lovsangen tar ikke slutt med dette - etter noen avsnitt om infrastruktur og handelssamband med opplandet avrundes oppslaget med fynd og klem: "Drammen er ein uvanleg vakker by, kransa av åsar og fjell, og Dramselva som renn breid og tung kløyver byen i to. Her bur eit greidt og tiltaksamt folk som er glad i byen sin og gjer alt for at ferdamannen skal få mest mogleg att for eit upphald der. Frå alle kantar av landet er det lett å koma til Drammen, og det er like festleg å vitja byen til alle tider av året." (s. 45)

Det er umåtelig mye som er "greidt" rundt om i Norges land, i følge denne boken. Det er greidt å finne frem, det er greidt å fara kringum - og f.eks. på Heimen i Oslo er det "lagt vekt på å få godt og greidt husvære til ein rimeleg pris." De fleste serveringsstedene later til å ha framifrå matstell - også det til rimelige prisar - og veggene i matsalene ser uten unntak til å være "festleg måla" - kaffistova til Sandefjord og Sandar mållag er et godt eksempel: "Her likar ein seg med det same ein kjem inn. Det er ljose, vene og hugnadsame serveringsrom so ein blir i godlag. Veggene er måla med festlege stykke frå natur og arbeidsliv i Vestfold"

De mange annonsene i boken har utvilsomt vært måten boken har finansiert utgivelsen på. Blant Drammens-annonsørene finner vi blant annet foretaket Arthur Buchardt i Nedre Storgate 17, - jeg tipper det er en bestefar av den Arthur Buchardt som i dag figurerer i avisene i forbindelse med hotellplaner og eiendomsutvikling. Datidens A. Buchardt drev en spesialforretning for linoleum, tapeter og fliser, fremgår det av annonsen. En annen drammenser som har vært med på å sponse bokutgivelsen er H. I. Rostock - annonsen lyder i sin helhet:
"Rostock har solgt utstyr i 75 år.
Det forplikter. -

H. I. Rostock"

Fåglane må vite hva slags utstyr hr (?) Rostock solgte.... Men de lokalkjente visste det nok, og klarte nok å dirigere tilreisende framandfolk til forretningen om annonsen i "Norske ungdomstiltak" hadde pirret interessen.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket