Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boken ser på små barns vennskapsrelasjoner slik de kan komme til uttrykk i en hverdagslig, pedagogisk kontekst på en småbarnsavdeling i en norsk barnehage. Hverdagslivet her er preget av lek, små og større samlingsstunder og uteaktiviteter i tillegg til de daglige rutinene. Spørsmålet blir hvilke muligheter barnehagen tilbyr for nære relasjoner mellom barna og hvordan vennskap kan vokse frem og komme til uttrykk i barnehagen. Boken henvender seg til alle som arbeider med små barn i barnehagen, førskolelærerstudenter og foreldre.
Omtale fra forlaget
Denne boken ser på små barns vennskapsrelasjoner slik de kan komme til uttrykk i en hverdagslig, pedagogisk kontekst på en småbarnsavdeling i en norsk barnehage. Hverdagslivet her er preget av lek, små og større samlingsstunder og uteaktiviteter i tillegg til de daglige rutinene. Spørsmålet blir hvilke muligheter barnehagen tilbyr for nære relasjoner mellom barna og hvordan vennskap kan vokse frem og komme til uttrykk i barnehagen. Boken henvender seg til alle som arbeider med små barn i barnehagen, førskolelærerstudenter og foreldre.
Forlag Pedagogisk forum
Utgivelsesår 2009
Format Heftet
ISBN13 9788273911520
EAN 9788273911520
Språk Bokmål
Sider 176
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Vennskap er en viktig ting mellom barn i barnehagen, for at barn skal trives, utvikle seg sosialt og føle seg inkludert i barnehagehverdagen. Denne boken baserer seg på doktorgradsavhanlingen til Anne Greve og tar for seg hva som karakteriserer vennskapsrelasjoner mellom små barn, og hvordan disse relasjonene kommer til uttrykk. Greve omformer noen av observasjoner til praksisfortellinger og trekker vennskapsessenser ut av dem. Hun fletter inn tidligere forskning og lignende, og selvom hennes arbeid er et litte bidrag inn i et stort pedagogisk felt, så synes jeg at denne studien er litt for liten til å kalles skikkelig barnehageforskning, ihvertfall når det kommer til doktorgradsomfang. Jeg er ikke så kresen for å godta små forskningsprosjekter, men når observasjonsobjektene består av under en håndfull med barn som Greve da trekker større konklusjoner ut fra rundt dette med vennskap, kan være kritikkverdig.
Jeg mener ikke at hennes teorier eller det hun har kommet fram til er usant, men mennesker, og barn er så forskjellig, så å basere seg på en så liten gruppe som dette og kalle det for forskning er litt i drøyeste laget. Av og til ordlegger hun studien sin som en undersøkelse, noe som passer litt bedre, men like så ofte som "forskning" og "studie".
Når det er sagt så er det ikke så lett å få til en stor studie inn i en doktorgradsavhandling som skal bli gjort i en barnehage. Man har rett og slett ikke all verdens med muligheter og tid til å utforske en større gruppe eller flere grupper av barn i forskjellige barnehager over en lengre tid, så mulighetene er begrenset, men jeg synes at en doktorgradsstudie skulle inneholdt noen flere, ihvertfall når man utgir avhandlingen sin som en bok og som pensumlitteratur i barnehagelærerstudiene. Jeg har allikevel forståelse for omfanget og man kan absolutt kjenne igjen mye observasjonene hennes fra ens eget arbeid i barnehagen over mange år. Boken fungerer med andre ord som et godt supplement til videre læring og en bekreftelse på mye av det man/jeg allerede kan observere ut fra den barnehageerfaring jeg har. Boken kan allikevel fungere som et greit verktøy i barnehager der det jobbes aktivt med barn og vennskap.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket