Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boken gir innsikt i minoritetsungdoms møte med norsk ruskultur og hva som oppstår i dette møtet. Boken har tre hovedtemaer: Forskjellen i rusbruk hos innvandrerungdom og etnisk norsk ungdom, hvordan skolens rusforebyggende opplæring må tilpasses innvandrerungdommen og oppdatert forskning på hva som virker av skolebasert rusforebygging. Boken er beregnet på studenter og yrkesgrupper som møter ungdom og rus i forskjellige instanser. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Boken gir et innblikk i innvandrerungdoms bruk av alkohol og narkotika. De ruser seg mindre enn norsk ungdom og på en annen måte. En forskjell er at etnisk norske ungdommer kan bruke mye rusmidler i en periode, for så å returnere til rollen som veltilpasset ungdom. For innvandrerungdom er det lettere å fortsette å ruse seg og vanskeligere å komme tilbake til det vanlige livet.Det gis eksempler på hvordan norsk drikkekultur virker hemmende på integrering, og samtidig at det er noen strategier som fungerer som balansekunst. Norsk ruskultur med ungdomsfyll, russefeiring og fredagspils, fører til et drikkepress som gjør det vanskelig å delta i vennegjengen uten å drikke.
Forfatteren er opptatt av å presentere kunnskap om ungdom og rus generelt med utgangspunkt i innvandrerungdom. Han gir en oversikt over rusforebyggende tiltak og forteller hva som virker og hva som ikke virker. Det legges vekt på tiltak som kan tilpasses, slik at innvandrerungdom kan nyttiggjøre seg den.
Boken er skrevet for bachelorstudenter og praktikere som møter ungdom og rus enten i forebyggende tiltak eller i andre sammenhenger.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788215011721
EAN 9788215011721
Språk Bokmål
Sider 162
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket