2024
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet
i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for
planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning?
Det er i læreplanen at formålet med undervisningen
er beskrevet og målene for elevenes læring er konkretisert. Samtidig har læreplanene
variert over tid med ulik utforming, vektlegging og politisk påvirkning. I
tillegg gir de både tydelige og underliggende føringer for hvordan staten
definerer læring.
Forståelse og tolkning av læreplanen er derfor sentralt
i lærerutdanningen. I denne boka utforsker forfatterne læreplanen som et
styringsdokument. De ser på hvordan læreplanene er utformet i Norden, de presenterer
generell styringsteori som kan hjelpe oss til å forstå hvorfor planene ser ut
som de gjør, de kobler teorier om hvordan lærerprofesjonsutøvelsen henger
sammen med læreplanen, og undersøker om fagfornyelsen gir handlingsrom eller om
den begrenser lærere. Boka inneholder også en generell analyse av LK20.
Forfatterne av boka er førsteamanuensis Ana Lucia Lennert Da Silva og professor Christina Niemi Mølstad ved Høgskolen i Innlandet.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2024
Format Heftet
ISBN13 9788245051223
EAN 9788245051223
Språk Bokmål
Sider 124
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket