Skolen i demokratiet - demokratiet i skolen

av (forfatter) og Kjetil Børhaug (forfatter).

Universitetsforlaget 2012 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 3.00 (1 terningkast.)

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Kjetils eksemplar av Skolen i demokratiet - demokratiet i skolen

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Samfunnet

Lesedato

2020

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Boka handler om opplæring til demokrati gjennom deltakelse og undervisning. Hvordan kan læreren legge til rette for at elevene erfarer skolen som en arena for dialog om temaer som er viktige for dem? Boka utfordrer lærere til å tenke nytt om skolens demokratiske mandat og gir råd om undervisning. En av skolens viktigste oppgaver er å forberede elevene til demokratisk deltakelse og danning. Boka innleder med en drøfting av overordnede forståelser av hva demokrati er og hvilken demokratiforståelse skolen bør bygge på. Boka tar utgangspunkt i hvordan skolen ivaretar sin oppgave i dag og stiller kritiske og konstruktive spørsmål til praktikere: Hva lærer elevene om demokrati gjennom elevrådsarbeid og andre formelle kanaler? Hvilken demokratiopplæring skjer i den uformelle elevmedvirkningen fra dag til dag? Hva er egentlig viktig kunnskap i et demokrati? Hvordan begrunner vi forventningene som rettes mot elevene om aktivt samfunnsengasjement? Videre tar boka opp hvordan den teknologiske revolusjonen i skolen kan tjene elevenes demokratiske danning. Boka presenterer også forskning om hvordan ungdom opplever og forstår det norske demokratiet og sin egen rolle i det. Boka retter seg mot lærerstudenter og lærere og utfordrer dem til å tenke nytt om hvordan skolen utdanner til demokrati. Et gjennomgangstema er hvilke valg skolen står overfor i praksis, og forfatterne diskuterer ulike løsninger på en praksisnær måte. Kjetil Børhaug er statsviter tilknyttet lektorutdanningen ved Universitetet i Bergen. Han har arbeidet med samfunnsfagtema i lærerutdanning siden 1994. Trond Solhaug er statsviter og pedagog og er tilknyttet Program for lærerutdanning ved NTNU i Trondheim. Han har tidligere vært 10 år ved Universitetet i Oslo og har nesten 20 års fartstid i norsk skole.

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2012

Format Heftet

ISBN13 9788215020501

EAN 9788215020501

Språk Bokmål Nynorsk

Sider 224

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 0 0 1 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket