2014
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Det virkelige livet har for liten plass i skolen. Skolen vil sprenges innenfra hvis livsrommet fortrenges ytterligere. Medisinen er ikke større kontroll og flere markedsinspirerte grep. Forfatterne argumenterer for at læringsrommet må utvides betydelig. De unges livserfaringer må få større plass. Mye må og kan gjøres for å bringe større læringslyst og glede inn i skolen. Da vil også den faglige læringen styrkes. Glød og resultater henger nært sammen. Man behøver ikke å gå over bekken etter vann. Det er ikke nødvendigvis det radikalt nye, det glamorøse eller det ukjente som rommer løsningene for å få skolen ut av klemma. Bokas tittel henspiller på en tid der elever enkelte steder gikk annenhver dag på skolen. Den andre dagen deltok de i lokalsamfunnets mange gjøremål. Gode løsninger på dagens skoleproblemer kan finnes i elevenes primære interessefelt, i det lokale arbeidsliv og i den uutnyttede foreldreressursen. Barnehagen kan også være en inspirasjonskilde. Handas kunnskap, det praktiske, må få større plass, og helhetlig læring må styrkes. Uttrykket den andre dagen står for en ny måte å drive skole på der liv og læring balanseres. I Den andre dagen gis eksempler på andredagens pedagogikk fra flere land. Boka henvender seg til lærere, førskolelærere, ledere, foreldre, politikere og alle som er interessert i skole og utdanning.
Forlag Høyskoleforlaget
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788276344295
EAN 9788276344295
Språk Bokmål
Sider 238
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket