Christian Skredsvig

av (forfatter), Kjersti Sundt Sissener (forfatter), Øystein Sjåstad (forfatter), Inger Schjoldager (redaktør) og Christian Skredsvig (illustratør).

Orfeus 2018 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (1 terningkast.)

4 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Morten Evensens eksemplar av Christian Skredsvig

Lesetilstand

Ingen lesetilstand

Hylle

Kunstbibliotek

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Christian Skredsvig (1854-1924) er mest kjent for sitt ikoniske bilde Seljefløyten. Hans kunstnerskap er imidlertid svært omfattende, mangfoldig og av internasjonalt format. Anne Vira Figenschou skriver om årene i Paris og Fleskum-sommeren 1886. Kjersti S. Sissener behandler hans forfatterskap og årene i Eggedal, samt utsmykningen av Nationaltheatrets foyer. Øystein Sjåstad tolker et av Skredsvigs hovedverk, Menneskens Søn. Christian Skredsvig har aldri vært bredere presentert i norsk kunstlitteratur, og praktboken dekker hele hans oeuvre med en egen katalogdel på nærmere 600 verk.

Bokdetaljer

Forlag Orfeus

Utgivelsesår 2018

Format Innbundet

ISBN13 9788293140511

EAN 9788293140511

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Norge

Omtalt person Christian Skredsvig

Språk Bokmål

Sider 414

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 0 0 0

Bokomtaler

Fabelaktig praktbok om allsidig kunstner.

Maleriet Seljeføyten er nok motivet de fleste av oss først og fremst forbinder med Skredsvig. Denne flott illustrerte boka viser likevel hvor stor bredde det var over kunsten hans. Boka åpner og slutter med å ta for seg to helt spesielle og svært så forskjellige verk. Det første er det naturalistiske, men likevel så symboltunge Menneskens søn som tilsynelatende viser Kristus' inntog på et vanlig norsk gårdstun. Et av de siste kapitlene tar for seg takmaleriene Døgnets tider Skredsvig utførte i rokokkostil for tilskuerfoyeren i Nationaltheatret 1899.

Resten av boka følger Skredsvig kronologisk med særlig vekt på tiden i Paris og forholdet til hans to ektefeller, Maggi og Berte. Selv om reproduksjonene er det viktigste ved boka, er det også verdt å få med seg teksten, som gir god bakgrunn for å forstå hva som inspirerte Skredsvig til enhver tid. Helt lettleste er disse kapitlene likevel ikke.

Menneskens Søn 1891

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket