Farvel til religionen

om forholdet mellom religiøsitet og kristen tro

av (forfatter).

Lunde 1987 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 3.50 (2 terningkast.)

3 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Jarmo Larsens eksemplar av Farvel til religionen - om forholdet mellom religiøsitet og kristen tro

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Oppbyggelse og teologi

Lesedato

2025

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Min omtale

Se min omtale

Bokdetaljer

Forlag Lunde

Utgivelsesår 1987

Format Heftet

ISBN13 9788252042436

EAN 9788252042436

Språk Bokmål

Sider 142

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 0 1 1 0 0

Bokomtaler

I denne boken prøver Aksel Valen-Sendstad å ta for seg det religiøse mennesket og hva som kjennetegner det og hva som kjennetegner en sann troende. Selv om Valen-Sendestad til en viss grad klarer å farge bildet av det religiøse mennesket så merkes det at han preges av et sterkt konservativt luthersk bakteppe. Han gir inntrykk av at dersom en preken ikke preker forsoningen og syndenes forlatelse så er det et tegn på religiøsitet. I forbindelse med dette tar han frem et bilde han hadde hørt en forkynner bruke som talte rundt det å bli belønnet etter sine gjerninger. Jeg så ikke noe spesielt ubibelsk i det bildet, men forfatteren maler det som dypt religiøst. Vi kan se lignende bilder i Bibelen om hvordan de som hadde sine ”glansdager” på jorden ikke fikk det i evigheten. Vi kan se historien om den rike mannen og Lasarus, vi kan se Jesu egne ord at de første skal bli de siste osv. Vi kan se at jødene skulle bli dømt etter det de gjorde og det de ikke gjorde.
Vi ser også flere steder i NT at apostlene og brevene ikke alltid forkynner Golgataverket. Vil noen for eksempel stemple Jakobs brev som religiøst? Luther ble fristet ja og kanskje til dels falt for fristelsen. Her må man tydelig skille mellom hva slags kall den enkelte har. Er man evangelist og ikke forkynner Golgataverket, ja da kan man med rette bli stemplet i den religiøse båsen. Er man lærer og skal forkynne hele Guds råd, ja, man trenger ikke utelate Jesu verk på Golgata, men da har man et mye større område å forkynne/lære over, og blir det noe av undervisningen der fokuset ikke er Golgata så kan man fult ut være en åndsfylt sann troende og ikke en religiøs fanatiker.

Aksel Valen-Sendestad tar også bibelvers ut av sammenhengen. I kapittelet ”Angst” hevder han at den ugudelige stadig lever under angst og siterer Jobs bok 15,20, der det står at ”Den ugudelige lever i stadig angst”. Ved første øyekast kan dette virke bibelsk, men tar man sammenhengen i betraktning så er det de som spottet jobb i hans elendighet som talte dette til Job. Vi kan ikke ta deres utsagn som generell sannhet fremfor Job. Her var det Jobs venner som var de religiøse mens Job selv var den sanne og Gudfryktige. Skal vi plutselig ta de religiøses ord til inntekt for en sannhet vi prøver å formidle? Når forfatteren skal tale om religiøsitet så bør han være mer forsiktig og sammenligne sitt syn med det Bibelen faktisk sier.

Når det er sagt så er det mye bra her selv om det er kledd i en litt trist og mørk drakt, for han fokuserer veldig på det religiøse mørket og hvor håpløst og elendig det er. Ja, boken omhandler den religiøse delen av mennesket, men kunne gjerne hatt mer om ”forholdet til den kristne tro” som også er en del av undertittelen på boken. Boken kan være ransakende, men kan også føre til at troende kan komme i falske anfektelser. Siste del av boken øyner allikevel håp og hva troen går ut på og oppklarer noen misoppfatninger som kan komme når man leser den første delen av boken. En helt grei bok, men med visse bemerkninger.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Fariseeren hadde ikke bruk for Jesus. (..) Slik er den fromme religiøse
i sitt hykleri (..) ..kan nok respektere Jesus, ha store tanker om ham -
som lærer, ideal, profet, moralist og gudbenådet. Men man vil ikke vite
noe av hans stedfortredende offerdød og soningsdød for synden.
Slik flykter religiøsiteten fra Gud... og fra sannheten. (..)

Han er og blir på overflaten med sin kvasikristelige tenkning.
Den fromme religiøse lunkenhet, overfladiskhet og likegyldighet viser seg
i kirkens liv hele tiden.. man deltar i allmulig kristelig og kirkelig
aktivitet, men er egentlig likegyldig til det ene nødvendige som Guds ord
taler om. Så drukner evangeliets budskap, læren om Guds vei til frelse
fra synd og evig død, i en masse aktiviteter og spørsmål som ligger langt
borte fra sentrum. Oppmerksomheten avledes.. kreftene går til spørsmål
om strukturer, kirkepolitikk, eksperimenter, utredninger om de mest
selvfølgelige ting, administrasjonsspørsmål, kulturspørsmål (..)

..mennesker blir så engasjert i "positive" aktiviteter.. at det de bruker
sin tid på, ikke angår det ene nødvendige, det det gjelder for en kristen.

Forkynnelsen gjenspeiler også denne skade. Den tar utgangspunkt i hva
mennesket tenker og føler, og forblir ved det.. klisje- og slagord-
preken overtar for fordypelsen i Ordet og proklamasjonen av evangeliet.

Kristi kors er "Kanaans språk", det passer likesom ikke for det moderne
menneske - det skjærer seg. De fromme religiøse synes det er godt å høre
det utvannede prat, for de har mistet sansen for hva Guds Ord lærer og
har på hjertet. De vil nettopp ha det som tilfredsstiller deres religiøse
overfladiskhet og likegyldighet til Gud. Selv med stor lærdom i teologi
hersker det fromme religiøse hykleri over mennesket.
For det er ikke lært av Gud, men menneskers meninger om Gud (...)

om slik ugudelighet i Guds menighet sier Jesus: "Den som ikke samler med
meg, han sprer... All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for,
men spott imot Ånden skal ikke bli tilgitt" .. "du er verken kald eller
varm. Gid du var kald eller varm! Men du er lunken, ikke kald eller
varm - derfor vil jeg spytte deg ut av min munn".

Disse ord er alvorlige. De er talt til religiøse og fromme.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket