2025
Omtale fra forlaget
Heftet presenterer grunnleggende tilnærminger til å vurdere elevenes faglige og sosiale læring og utvikling. Det vektlegges både en overordnet forståelse av hvordan vurdering bør forstås i skolen, og en mer detaljert framstilling av hvordan en hensiktsmessig vurderingspraksis kan gjennomføres. I heftet legges det særlig vekt på de pedagogiske konsekvenser som lærere kan få fra vurderingspraksis. Vurdering av læring bør først og fremst handle om hvordan lærerne kan forbedre og videreutvikle egen pedagogisk praksis ut fra de resultatene som vurderingen viser. Det er ikke elevene alene som skal ta konsekvensene av vurderingsresultatene, men elevene og lærerne i et nært samarbeid. kan lærernes vurderingspraksis få positive konsekvenser for elevenes læringsutbytte. Målgruppen for dette heftet er først og fremst lærere som arbeider på ulike nivå i grunnopplæringen. Heftet kan også brukes grunn- og videreutdanning av lærere innenfor vurderingsfeltet. Heftet er en del av Dette vet vi om : samlepakke 2
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2012
Format Heftet
ISBN13 9788205423077
EAN 9788205423077
Serie Dette vet vi om
Språk Bokmål
Sider 55
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En helt OK innføring i vurderingspraksis i skolen. Nordahl mfl. får fram mange viktige poenger å ta tak i for å vurdere elevene. Her er det ikke bare snakk om å sette karakter, men å gi elevene innsikt i det de skal vurderes i, hjelpe dem på vei til å forstå og legge fram klare vurderingskriterier. Forfatterne påpeker viktigheten av en god relasjon til lærer, der lærer også oppmuntrer og roser eleven underveis, har klar klasseledelse osv. som viktige faktorer, men samtidig en god del andre faktorer som boken tar for seg. Alt i alt en helt grei bok som lærere kan kikke i for å få bedre innsikt i dette feltet.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket