2022
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken beskriver hvordan de voksne i barnehagen kan løfte fram og arbeide aktivt med væremåter og holdninger som fremmer utvikling av innlevelsesevne og sosialt ansvar. Det leggs særlig vekt på empati, som mange mener er den viktigste egenskapen å utvikle hos barn. Utviklingen av empati er avhengig av de voksne i barnas omgivelser. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Boken beskriver hvordan de voksne i barnehagen kan løfte fram og arbeide aktivt med væremåter og holdninger som fremmer utvikling av innlevelsesevne og sosialt ansvar. Det leggs særlig vekt på empati, som mange mener er den viktigste egenskapen å utvikle hos barn. Utviklingen av empati er avhengig av de voksne i barnas omgivelser. Har litteraturliste.
Forlag Pedagogisk forum
Utgivelsesår 1996
Format Heftet
ISBN13 9788273910462
EAN 9788273910462
Språk Bokmål
Sider 223
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En god bok som i første omgang er siktet til barnehageansatte, men som også kan være til nytte for foreldre. Forfatteren har mye fornuftig på hjertet i denne boken rundt det som er viktig for at barn skal kunne utvikle seg til å bli sunne empatiske individer. Boken tar for seg viktige områder som følelser, lek og lesing som viktige arenaer for utviklingen av empati. Forfatteren sier klart at empati det blir man ikke født med, det må læres, og i denne boken kan vi voksne lære hvordan vi kan lære barna å være empatiske individer.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHvis du fornekter barnets følelse eller nedvurderer den, opplever barnet at dets opplevelse av identitet er truet. Bekreft derfor alltid barnets følelse.
I det virkelige livet oppstår vold bare der hvor respekten mangler.
Hvordan barnets fortsatte bruk av aggresjonen vil arte seg, avhenger av om det blir møtt av kampinnstilte eller imøtekommende voksne. Hvis barnet altfor ofte møtes av rigide voksne og havner i kampsituasjoner med dem, krenkes dets selvfølelse alvorlig, og det utvikler seg enten til et passivt og overdrevent lydig barn eller til et barn som stadig er forberedt på kamp og har et rikt arsenal av aggressiv oppførsel. Hvis barnet istedet møtes av imøtekommenhet og medbestemmelse, kan det fortsette å utvikle en sunn aggresjon og bruke den som en utviklende kraft.