Ingen hylle
2017
Format Unknown Binding
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
John Dored var filmfotograf praktisk talt hele første halvdal av 1900-tallet, og han var alltid der store politiske hendelser skjedde. Spennende og godt fortalt av hans kone. En annerledes måte å lese vår nærmeste fortids historie på (nesten som i Hundreåringen).
For meg er jorden rund en selvbiografi om filmfotografer Johan Dored. Dored var født i Latvia i slutten av attenhundretallet. Han interesserte seg for datidens nyeste oppfinnelser og han falt tidlig for fotografering og særlig filming. Han var selvlært og lagde filmer for Filmavisen, nyhetssendinger som ble vist på kinoer før TVs tidsalder. Han filmet under den russiske revolusjonen, fra frontene i første og andre verdenskrig, i Etiopia, på Balkan og avsluttet i Hellas rundt 1950.
Deler av boka er spennende fortellinger om hvordan han slapp unna den røde arme og reise gjennom Europa under andre verdenskrig. Han klarte å oppnå kontakt med lederne for de stridende parter, film og fikk sendt det videre til bl a New York, og han var ofte den første som fikk vist verden hva som virkelig har hendt. Han hadde utrolig flaks og kom seg gjennom de fleste vanskelighetene han møtte underveis. Men egentlig er det vel det som går vår vei vi skriver om, der vi fikk nei tier vi vel.
Mellom hendelsene kommer han med betraktninger over det han opplever, ser og filmer. Her blir historien om hendelser i Europas historie fra ca 1910 til 1950, og det er øynene til en som ser som forteller og ikke det som blir fortalt av seierherrene. Her blir mye av årsaken til dagens konflikter beskrevet og jeg må innrømme at jeg har fått ny innsikt i enkelte saker. Boka avslutter med problemene etter andre verdenskrig og flykningkrisen som da oppsto. Ganske likt dagens situasjon.
J D ble gift med Elisabeth, fra Halden, og det er hun som har skrevet boka. Dored skrev ikke dagbok og det er naturlig å tro at mye kan være glemt eller overdrevet. På en båtreise ekteparet hadde til Sør Amerika under andre verdenskrig, hadde de mange dager uten noe å ta seg til. Da snakket de gjennom alt som hadde hent siden barndomen og som ble starten på boka.
Jeg brukte uforholdsmessig lang tid på boka. Den er ikke like lett hele tiden. Partier av boka er som en spenningsroman og jeg må lese videre for å se hvordan det går, andre partier kan være mere kjedelig. Her er personlig erfaringer blandet med historiens viktige hendelser og den gir stor innsikt i disse hendelsene sett gjennom øynene til filmfotografen som var fer da det hendte.
Jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i boka, men bibliotekene kan skaffe det meste. Les boka og gjør deg opp din egen mening. Jeg har lagt ut en del sitater og flere kommer kanskje.
God lesing.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHans tilfelle er vanskelig fordi man i alminnelighet ikke kan trekke en skarp grense mellom galskap og begavelse.
Mussolini og Hitler er eksponenter for de land som har fostret dem - men de var aldri kommet fram til de imponerende maktstillinger de hadde om ikke alle land, alle folk og alle politiske partier hadde hjulpet dem. Uten skyld er ingen av oss. Det er vi selv som skaper tiden - ikke tiden som skaper oss.
Særlig fikk jeg utviklet min smak både for mat og drikke, og en av mine kolleger, som var en stor matkrok, lærte meg å sette sammen en meny riktig, og velge viner som passet til - en lærdom som jeg ofte har hatt bruk for, og som egentlig burde høre til ethvert menneskes almendannelse. Etter min private lille mening er denne kunnskap mer verd enn alt man vet om kalorier og vitaminer tilsammen.
At Roosevelt lot seg fascinere av Stalin, og at England lot de opprinnelige ledere falle og gikk over til å smiske for Tito og andre kommunisthøvdinger, viser at Amerikas president ikke var sterk i utenrikspolitikken, og at selv en Churchill kan feile.
Jeg frøs og tente på ovnen, satte meg tett opp til den og varmet meg. Ganske langsomt begynte jeg å rive brevet i bittesmå stykker. Jeg lukket opp ovnsdøren og lot den stå åpen mens jeg bit for bit kastet brevet på varmen. Det var for sent. Hun hadde sin italiener - jeg min russerinne....
Etterhånden ble lusene en av våre viktigste kilder til underholdning. Tiden ble lang for oss som var kommet over det verste. Magasiner og bøker hadde vi ikke, og etter som alle hadde en ødelagt fortid bak seg og ingenting å se fram til, unngikk vi helst personlige samtaler.
Vi hadde instrukser om å bombardere et fiendtlig ammunisjonsdepot. Det hadde vært den letteste sak av verden, for våre kanoner bar langt, og vi ble bare møtt av ganske lett artilleri- ild fra land. Men depotet var plassert slik at vi var nødt til å beskyte en landsby som dekket det fra sjøsiden. Vi fulgte derfor ikke ordre, men fortsatte med uforrettet sak. En intetanende sivilbefolkning ville man under ingen omstendigheter utsette for krigsødeleggelse. Det er nokså underlig å tenke på etter å ha sett annen verdenskrig vanvittige ødeleggelser blant sivilbefolkningen.
Dette skulle bli den sjansen vi så sårt trengte, den anledningen som jeg hadde søkt etter i to år. Noen tror på skjebnen, andre på sin lykkestjerne. Jeg tror på Vår Herre.
Jeg skal aldri glemme den lykkefølelse som grep oss - mine tre soldater og meg - da vi i en landsby fant en krukke med kirsebærlikør. Vi tok oss en mektig slurk hver og bar krukken forsiktig ut i kjerren vår. Det var ikke mer enn så vidt vi greide å holde gråten tilbake da krukken sprakk mens vi skrumpet av gårde. Vi forsøkte å skuffe opp sneen som likøren hadde rent ut i, det smakte litt søtt, men varmet ikke lenger, og tung til sinns måtte vi dra videre.
Vi gjorde holdt og tok ham ut av vognen. Marken var stivfrosne, og vi hadde hverken hakke eller spade. Og selv om vi hadde hatt det, ville ingen av oss orket å grave en grav. Vi la han så pent vi kunne på veikanten, la armene hans over kors, dekket han til med granbar og ba en bønn. Uten å se oss tilbake dro vi videre.