Sosial mestring i barnegrupper

av (forfatter).

Universitetsforlaget 2007 Heftet

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Lines eksemplar av Sosial mestring i barnegrupper

Lesetilstand

Ingen lesetilstand

Hylle

Ingen hylle

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Samfunnet krever mer og mer sosial og kommunikativ kompetanse. «Sosial mestring i barnegrupper» er derfor en viktig innføringsbok for alle som arbeider med barn. Basert på flere års forskning og med stor praksisnærhet redegjør Vedeler blant annet for hvordan sosial mestring utvikles hos barn (mestringsmodell), de voksnes rolle og jevnaldringers betydning. Utvikling av sosial mestring er grunnleggende viktig blant annet for å forebygge mobbing.
Hovedtema i boka er hvordan barn utvikler sosial mestring og sosiale ferdigheter i grupper med andre barn. Den sosiale og kommunikative kompetansen som læres blant jevnaldringer er viet spesiell stor oppmerksomhet. Liv Vedeler tar utgangspunkt i en mestringsmodell og en hovedteori som er ressursorientert (Antonovsky). Hun ser lekegrupper som viktige arenaer for sosial utvikling, ikke minst på grunn av utfordringer dette gir for språkutvikling. Enkelte barn kan av ulike grunner ha vansker med sosial deltaking i kameratgrupper og trenger ekstra hjelp til det. Det er viktig at voksne observerer sosial kompetanse hos barn som grunnlag for å tilrettelegge for sosial mestring. Det følger egne observasjonsskjema med boka.

Boka er skrevet for førskolelærere, spesialpedagoger, barnvernspedagoger, studenter og praktikere i barnehage, skole og SFO.

Liv Vedeler er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Hun har spesielt studert sammenheng mellom lek, språk og kognisjon i barns utvikling, og er kjent for en rekke av sine forskningsarbeider og publikasjoner både nasjonalt og internasjonalt. Vedeler har tidligere utgitt blant annet «Pedagogisk bruk av lek» og «Lek og kommunikasjon i de første utviklingsår».

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2007

Format Heftet

ISBN13 9788215011363

EAN 9788215011363

Språk Bokmål

Sider 159

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket