Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Slik leser DU avis Både norsklærere og studenter ønsker å analysere avistekster. Nå får de eksperthjelp. Å forstå avisa er et etterlengtet svar på et behov hos både norsklærere og studenter i journalistikk, nordisk og mediefag. Da skolereformen Kunnskapsløftet ble innført høsten 2006, fikk norsklærerne større muligheter til å bruke pressetekster i undervisningen og lære elevene å lese dem kritisk. Men det fantes ingen norsk lærebok som gav pedagogiske eksempler på slike analyser, derfor skrev Hågvar denne boka. Tekst og tanke Nå har høgskolelektoren tatt saken i egne hender og skrevet en enkel innføring i diskursanalyse av pressetekster, der hoveddelen av boka er viet analyser. Pressetekstene er hentet fra ulike sjangere i Aftenposten, Dagbladet og VG. Også nettavisene er med. Jeg vil vise hvordan man kan lese mye mer ut av pressetekstene enn bare faktainnholdet, forklarer Hågvar. Hovedbudskapet er at tekstene alltid vil bære med seg spor av bestemte tenkemåter, og at de dermed også konstant er med på å bekrefte eller stille spørsmål ved våre egne tenkemåter. Sammensatte tekster Hågvar mener det er spesielt viktig å se på skrift, bilder og layout som en sammensatt enhet. Ja, man kan ikke tolke meningen i en artikkel uten å ta høyde for hva som er avbildet, hvor bildet er plassert, osv. Dessuten spiller konteksten en viktig rolle. Dette kan man lese mye om i boka, avslutter forfatteren. Yngve Benestad Hågvar er høgskolelektor og underviser i norsk språk og stil ved Journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo.
Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788245004670
EAN 9788245004670
Serie LNUs skriftserie (167)
Språk Bokmål
Sider 237
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket