Mitt hemmelige monsterliv

av (forfatter) og Erle Marie Sørheim (oversetter).

Buster Nordic 2012 Innbundet

Cleopatra De Nile ser en vei tilbake til tronen og status som skolens dronning gjennom en fotoshoot i Teen Vogue, til en film kommer i veien. Det oppstår søt musikk mellom Frankie og Brett, men Bekka vil ha eksen sin tilbake. Melody, på sin side, må snart finne en løsning, ellers vil kjæresten Jackson bli avslørt.

Cleo de Nile har alltid vært skolens dronning, men nå er det som om Melody og Frankie stjeler hele oppmerksomheten! Frankie holder seg på lang avstand fra de normale guttene,men da Brett legger en plan for hvordan monstrene kan leve mer fritt blant de normale, oppstår det igjen søt musikk. For Melody nærmer det avgjørende øyeblikket seg med raske skritt. Om hun ikke finner en løsning ganske snart, vil kjæresten hennes, Jackson, bli avslørt og havne i en alvorlig knipe ...

Forlag Buster Nordic

Serie Monster high (2)

Genre Fantastisk litteratur

Egentlig burde jeg ha omtalt alle tre bøkene under ett, da det i realiteten er en triologi, men pyttsann! Dette er en typisk ungdomsbok, temaene er de samme som i alle ungdomsbøker. Hvem er jeg? Kan jeg være meg selv? Kan jeg stå for deg jeg mener? Bare hør på Melody (fra side 173) "Fordi jeg vet hvordan det er å oppgi et sete til noen som tror de er bedre. Jeg vet hvordan det føles å ønse seg det "normale" så inderlig at men gjemmer de kvalitetene som gjør en spesiell." Og ellers er det forelskelser, intriger, dominerende venner, den utstøtte, partyløven - ja, de fleste karakterene er med! Settingen er i en monsterverden dominert av glede for fashion (jeg mått selv bildegoogle Hevre Leger etter å ha lest denne - dessverre over mitt klesbudsjett!), men dette er jo bare ytre staffasje og ikke det boken dreier seg om. Tidvis noe merkelig oversettelse, en plass kom det et spark fra månen, jeg ville trodd det var "a spark from the moon", men helt grei tekst, det er ikke slik at jeg stopper opp og lurer på hva dette egentlig betyr.

Den ravduftene luften dirret av spenning. Den knitret av forventing. Den boblet over av utålmodighet

• "Monster high" av Lisi Harrison
  • "Fugl Føniks" av Suzanne Collins