Monster high

av (forfatter) og Erle Marie Sørheim (oversetter).

Buster Nordic 2011 Innbundet

Melody flyttet fra Beverly Hills til den friske luften i Salem i Oregon. Etter å ha kvittet seg med den gamle kamelnesen, får endelig Melody bli "den pene" på Merston High. Bare synd hun føler seg som en bedrager... helt til hun møter Jackson. Men skjuler han også noe? Og kan det ha sammenheng med de fullstendigmerkeligeryktene om... monster-observasjoner? Frankie har bodd i Salem hele livet - men så har hun også bare vært i live i femten dager. Hun bestemmer seg for å erobre highschool, gutter og shopping, i den rekkefølgen. Dessverrefriker folk ut av Frankies mintgrønne hud, så hvis hun vil passe inn som en "normi" på Merston High, må hun skjule sin monsterhemmelighet. I stedet setter hun alt på spill for et stjålent kyss - en tabbe som vil kunne kostet henne dyrt. Lisi Harrison, som har vært på bestselgerlistene med flere ungdomsromaner, presenterer her en ny serie som tar en ny titt på tenårings liv, den søte romansen, men også den evige kamp for å prøve å passe inn og være som de andre.

Forlag Buster Nordic

Serie Monster high (1)

Genre Fantastisk litteratur

Melody Carver har flyttet med familien sin fra glamorøse California til Salem i Oregon. Familien Carver har flyttet til Salem for at Melodys astmaproblemer skal bli mindre og få en ny start på livet. Melody hadde tidligere en kamelnese og ble mobbet og ignorert for den, men nå har hun fått en ny og fin nese ved hjelp av plastisk kirurgi. Melody håper at hun kan få nye venner på Merston high som liker henne for den hun er, uansett hvordan nesa hennes ser ut.
Samtidig begynner også en annen ny jente på Merston high, hun er oversminket, kledd i ulltøy fra topp til tå og prøver så hardt hun kan å ikke bli lagt merke til. Frankie Stein har nemlig en stor hemmelighet, hun er barnebarnet til Frankensteins monster. Frankies hud er mintgrønn, hun er sydd sammen flere steder og hun har en stor metallbolt gjennom halsen som brukes til å lade henne full av energi. Foreldrene har gjort det klinkende klart for Frankie at hun må skjule sin monsteridentitet. Hvis ikke vil hun og foreldrene lide samme skjebne som Frankies besteforeldre, som ble jaget fra hjemmet sitt med fakler og høygafler.
Monster high er en spennende bok som passer for deg som liker monstre, mote og gutter.

Denne boka var overraskende bra! Det er masse vittige sammenligninger, bra språk, fint oversatt, masse humor og god moral. Jeg ler når jeg leser overskrifter som: "Kyssastrofe" og "Målet styrere, spesielt når det gjelder fyrer. Jeg likte også godt uttrykket "perd", som står for "en pen nerd". Humoren er en gjenganger (haha) gjennom hele boken, jeg har blant annet lagt inn et sitat fra boken hvor følelsene til Melody sammenlignes med marengs - overraskende, morsomt og ikke minst treffende.

Jeg liker også moralen i boka, den er nok en gjenganger i mange ungdomsbøker: Vær deg selv, vær stolt av den du er, tør å vær anderledes. Jeg leste en gang at ungdommer var en gjeng med mennesker som alle var unike på samme måte. Og det bringer meg over til den andre delen av boken som jeg personlig finner vittig, men som jeg kan tenke meg irriterer veldig mange. Namedroppingen: av sanger og artister og en oppramsing av merker på interiør og klær - på plasser hvor det etter min mening er helt irrelevant. Det kan jo tenkes at dette er gjort fordi det er veldig alminnnelige referanser blant ungdommen, men jeg tror ikke det. Jeg tror derimot det refererer godt til at dette er vanlig i ungdomskulturen, denne flokksammenstiminigen om trender og musikk. Alle de følgende sitatene er henget fra to sider i boken: "laken fra Frette over en AeroBed", se på favorittprogrammet sitt, The Biggest Looser", "fleecejakke fra Prada", "sesong en av Lost". På festen spiller de "Single Ladies" med Beyonce. Tidskoloritten er definitivt satt!
Se sangen på youtube

Den forvirrende leksen vippet Frankies sinne over i noe hun aldri hadde følt før. Det var som en følelsemessig marengs - den luftige følelsen av ensomhet toppet med et stivt lag av urettferdighet. Likevel smakte det langt fra søtt.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

I en familie av genetisk perfekte mennesker var Melody Carver en anomali. En sjeldenhet. En særhet. Unormal.

• "Dødskuren" av James Dashner
  • "Vampyrjegeren" av Heine T. Bakkeid