Katja på Cuba

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Katja og Pia reiser på ferie til Cuba, før skolen begynner igjen. Jentene vet at på Cuba finner de sol og varme, karibiske rytmer og dansende mennesker. De er slett ikke forberedt på hvilket macho samfunn de kommer til, og tenker ikke på at deres nordiske utseende og frigjorte flørt kan sende ut feil signaler. De er heller ikke forberedt på å møte så mye undertrykkelse, urettferdighet og dyp fortvilelse innenfor den fremmede kulturen og bak de hvite smilene. Nå får de et ufrivillig møte med virkeligheten bak de fargerike kulissene.

Katja og venninnen Pia vil oppleve noe annet enn en vanlig badeferie og drar til det eksotiske og fremmedartede Cuba. Det tar ikke lang tid før jentene får problemer. Men Katja møter Antonio, som hjelper dem og gir henne vakre minner for livet. Dette er bok nummer 13 i den poulære serien om Katja - en spillevende norsk ungjente som reiser og opplever spenning og romantikk over hele verden. Lærerike og handlingsmettede bøker. De tidligere titlene i serien finnes i pocketutgave.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999

Serier Katja (13) Ung

Genre Spenning

Omtalt sted Cuba

Vi er kanskje bortskjemte i Norge. Vi har for mye, og klager hvis en tv kanel faller ut. Men det kan bli for lite av godene også. Folk skal jo trives, ikke bare arbeide og slite.

Hun påsto alltid at hun ikke trengte alkohol for å danse på bordet. Det var mye tøffere å slå ut håret i edru tilstand. Dessuten var det morsommere etterpå , for da husket hun alt sammen og slapp å ergre seg eller skamme seg over å ha gjort noe hun ikke selv var klar over.

Fordi kommunismen er slik at alle skal ha like mye. Ingen skal ha mer enn andre. Ingen skal ha noe som er luksus. Det er en fin tanke, men den fungerer ikke i virkeligheten.

Hvorfor ikke gripe dette øyeblikket? kanskje kommer det aldri igjen.

Er du klar over hvor heldig vi er? Hvor godt vi har det?

• "Katja på Svalbard" av Ellinor Rafaelsen
  • "På interrail" av Ellinor Rafaelsen