Au pair i London

Gyldendal Tiden 1998 Heftet

Katja skal være au pair i London i ett år før hun begynner å studere. Men å stå på egne ben blir tøffere enn hun hadde forestilt seg.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788247801949

EAN 9788247801949

Serie Katja (12)

Genre Spenning

Omtalt sted London

Fami hadde ofte sagt at det gjorde vondt å bli voksen. Nå skjønte Katja at hun hadde rett. Det var litt vondt og skremmende å gi slipp på en trygg og ansvarsfri barndom, men samtidig lengtet hun utålmodig etter å komme i gang med sitt eget, helt selvstendige liv. På en måte var det en slags rar, forvirrende følelse av å stå midt i mellom to verdener. Men hun måtte gi slipp på en av dem, den naturlige gangen i livet krevde at hun ga slipp på barndommen.

Kanskje ble man aldri helt voksen, tenkte hun og det var egentlig like greit. Hun hadde ikke lyst å bli helt voksen. Litt barn, måtte hun vel få lov å være, selv om hun nå skulle stå på egne ben i årene framover.

En annen ting hun hadde lært av det som var skjedd, var at det egentlig var mer voksent å innse sine begrensninger og forstå sitt eget beste, enn å trasse all fornuft i et barnslig og umodent forsøk på å leke verdensmester. Å be om hjelp var ingen fallitt erklæring. Det var ikke tegn på at man var uselvstendig og umoden, tvert i mot. Det er vel mer et tegn på at man var voksen nok til å bruke fornuften.

Å bli voksen medfører seg så mye ansvar at egentlig kunne jeg tenke meg å være barn bestandig.

• "Russetid" av Ellinor Rafaelsen
  • "Det gode øyet" av Ellinor Rafaelsen