Det gode øyet

Gyldendal Tiden 1995 Innbundet

Katja og foreldrene hennes er på ferie i Tyrkia. Der får hun øye på en liten tyrkisk-norsk gutt som er bortført fra barnehagen hjemme i Trondheim. Katja tar kontakt med gutten, men da blir også hun kidnappet. Det er ikke guttens far, men en gruppe som slåss for sine rettigheter, som står bak kidnappingen. Slik ønsker de å rette verdens oppmerksomhet mot seg og de forholdene de lever under.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788205230262

EAN 9788205230262

Serie Katja (9)

Genre Spenning

Omtalt sted Tyrkia

Men turister er jo blitt et yndig terrormål for alle politiske grupper. Kanskje fordi et angrep på utenlandske turister gir mye større reaksjoner over hele kloden interne oppgjør mellom landets egne grupper.

Kunne vi bare vise hverandre større respekt uten å undertrykke hverandre og hele tiden slåss om hva som er mitt og ditt. Jorden ville væært et deilig sted om vi mennesker var flinkere til å leve sammen i fred og fordragelighet.

Alle vil ha makt, og alle vil ha sitt, på sin måte, tekte hun. Og så bruker de uskyldige mennesker, for å oppnå det de vil.

• "Rød tåke" av Ellinor Rafaelsen
  • "Au pair i London" av Ellinor Rafaelsen