Gjenferd

Aschehoug 2011 Innbundet

Harry Hole har tilbrakt tre år i Asia, men reiser tilbake til Oslo for å etterforske et drap i narkomiljøet som politiet mener de har oppklart. Den antatte gjerningsmannen er Oleg, sønnen til Harrys ekskjæreste Rakel. Drapet viser seg å ha sammenheng med et nytt og svært avhengighetsskapende dop, fiolin, og etterforskningen får et omfang som Harry ikke hadde sett for seg. De fleste sporene peker en vei, og det er oppover. Dette er den niende romanen om Harry Hole.

ISBN13 9788203350245

EAN 9788203350245

Serie Harry Hole (9)

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Omtalt sted Oslo

Greit krim-handverk av Nesbø. Stereotypen Harry Hole, som kanskje er blitt så populær nettop fordi han innfrir alle forventningar om korleis ein krimbok-helt skal vere, kjem til Oslo for å undersøke eit drap i narkotikamiljøet der Oleg, sonen til Harry sin eks-kjæraste, er peika ut som den skuldige.

Det er gjort fleire forteljarmessige grep som gjer boka interessant å lese. Hendingar blir skildra både frå Hole og frå fleire av dei andre karakterane i boka sin ståstad. Det døyande drapsofferet fortel også sin historie undervegs i boka. Desse einskilde historiene flettast godt sama til ei spanande forteljing.

Oppbygginga av historia var det som fungerte best i denne boka. Når handlinga etter kvart aksellererer, er det litt for mange ting som skurrer. Sjøv om der er fleire overraskande vendingar i plottet, og det er uvisst heilt til det siste kven som var mordaren i det opphavelege drapet, er der også litt for mange lettvinte løysingar. Den kanskje svakaste passasjen i boka kjem mot slutten, ein samtale på verandaen til den nye politisjefen i byen.

Alt i alt ei leseverdig bok. Det blir nok ikkje den siste Harry Hole-boka eg kjem til å lese, men har samstundes ikkje hastverk med å ta fatt på den neste.

Denne boken er drivende og spennende fra start til slutt. Anbefales!

Til å være Hole krim synes jeg denne var i det svakere sjiktet.Jeg liker Harry Hole bøkene, la meg understreke det, men ikke akkurat denne...
Det som er bra først; her er oppbyggingen helt annerledes og det fungerer overraskende bra. Måten historien blir fortalt på gir den et mer autentisk preg, og jeg synes den uvante vinklingen inn i historien kler den veldig bra.
Men... Jeg mener virkelig ikke å nedvurdere Nesbø, men mange elementer i denne boka er som tatt ut av filmer og Tv serier (med the Wire og Drugstore Cowboy som noen av de mest tydelige referansene), enkelte karakterer henger slett ikke på greip (det finnes flotte karakterer også, som briljante Gusto) og de siste par hundre sidene var en absurd reise i et svært usannsynlig og lite troverdig univers. Jeg følte meg rett og slett snytt for en god avslutning, på en historie som faktisk kunne fungert veldig bra.

Historien har en god oppbygging og er spennende!

Spenning fra første minutt i typisk Nesbø-stil. Stadig nye overraskende momenter. Meget gode skildringer av personer, relasjoner og kontekster. Overraskelser mot slutten.

Mot den ene veggen var det stablet tomme Grandiosa-esker, et skjevt tårn av pizza...

"Jeg trodde det var hingster som var flokkledere," sa Harry. "Som regel er det det," svarte Isabelle over skulderen. "Men alt handler om karakter. En sterk, ambisiøs og smart hoppe kan utkonkurrere alle om hun vil."

Alt var nytt, men ingenting var forandret

Harry nikket. Olegs russiske overklassefamilie på farssiden. Rus, raseri og depresjoner. Dostojevskij-land.

Jeg har aldri klart å akseptere at noen mennesker er villige til å ødelegge andre menneskers liv bare for å tjene penger.

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Her er en liste over noen av favorittbøkene mine

Bøker jeg fikk med meg fra bytte-hylla på hotellet i Bulgaria :)

• "Mere blod" av Jo Nesbø
  • "Kniv" av Jo Nesbø