Vindeltrappen

av (forfatter) og Rune Larsstuvold (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Heftet

ISBN13 9788202383602

EAN 9788202383602

Serie Lahlums utvalgte

Genre Spenning

En amerikansk krimhistorie, skrevet for ca 100 år siden, populær i sin samtid, men holder den i dag? Tja, jeg tror neppe den ville blitt utgitt i samme form i dag, men den har jo en viss gammeldags sjarm. Selv om Mary Rinehart ikke når Agatha Christie til anklene, opererer hun litt i samme landskap - det handler om overklassen, i et stort herskapshus osv. Men Rineharts fortelling er rotete fortalt. Hun har med en mengde personer, de fleste av dem har ingen karakteristika bortsett fra navn og kjønn, og jeg gikk fort litt i surr om hvem som var hvem. Samtidig som det skjer litt av hvert av skumle hendelser og dødsfall, er handlingen underlig stillestående, nesten komisk - "det var en mandag at xxx skjedde, og hele tirsdagen forble rolig"... Så er det som om forfatteren bare får tiden til å gå fram til neste tildragelse i dramaet.

Handlingen hopper altså fram i rykk og napp, og når opprullingen endelig kommer, føler man seg ikke særlig klokere. En sentral hemmelighet ble for eksempel avslørt, men skapte bare flere spørsmål - to personer man ikke var blitt kjent med som oppførte seg på merkelig umotivert vis, antagelig bare for at det skulle bli noen intrige... Handlingen er også full av mennesker som vet noe, men som ikke kan si det nå - et kjent grep også i våre dager, fortsatt like irriterende! Når det kommer til stykket, viser det seg ofte at de like gjerne kunne fortalt det med en gang...

Nå ja, som sagt en slags sjarm over det hele, men litt tung å komme seg gjennom. Mest for krimhistorie-interesserte, kanskje.
Et par ting til trakk ned - dårlig korrektur, og et omslag som viser en kvinne i en trapp - men hun har jo IKKE antrekk fra 1910 - og trappen er ikke engang en vindeltrapp!!

• "Det gule rom" av Gaston Leroux
  • "Utstøtt" av Ethan M. Aldridge