Odd og frostkjempene

av (forfatter), Mark Buckingham (illustratør) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Kagge 2011 Innbundet

12-år gamle Odd bor i en vikinglandsby i Norge. Faren hans døde under et vikingtokt, selv fikk han ødelagt den ene foten da et tre falt over han, og mora har gifta seg på nytt med en mann han ikke liker. Odd orker ikke å være hjemme lenger, og legger ut på en tur i skogen. Der møter han en bjørn, en rev og en ørn, og han får vite at dyrene egentlig er guder som er blitt forvandlet av frostkjempene. Odd må redde Åsgard fra frostkjempene.

Lille Odd opplever store eventyr på sin vei til Åsgard for å redde Tor, Odin og Loke fra frostkjempenes forbannelse. Gaimans univers er som vanlig fylt av fantasi, spenning og humor, og vil underholde de yngste, men også voksne lesere. Odd og frostkjempene ble skrevet som Neil Gaimans personlige bidrag til Verdens bokdag i Storbritannia, en dag som er viet til å skape leseglede blant barn.

Forlag Kagge

Genre Fantasy

Omtalt tid Vikingtiden

Den kloke vet når han skal tie. Bare en tosk forteller alt han vet.

• "Den syke løven" av Anne B. Ragde
  • "Neshorn spiser ikke pannekaker" av Anna Kemp