The fault in our stars

2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

En av de beste bøkene jeg har lest noen gang. Boken er fyllt av vakre ord og setninger, og den får deg til å tenke. Tårene rant og rant, men latteren var heller ikke sjelden . Umulig å legge fra seg. Les den, du vil ikke angre!

Hvis du er i tvil kan du alltids søker opp 'the Fault In Ours Stars chapter one' på youtube, så finner du en vidoe av forfatteren John Green som lese det første kapittelet. (vil foresten også anbefale å gå inn på kanalen hans, og se på John, og broren Hank sine videoer! Nerfighter for life! DFTBA)

Jeg har sett noen som mener måten disse ungdommene snakker til hverandre på er litt tilgjort og veslevoksen, men jeg synes det passer helt perfekt til stilen i denne boken. Jeg har i det flere ganger forsøkt å finne ord som beskriver en måte å fortelle en historie på som er realistisk, men med et snev av underlighet, humor og i mange tilfeller ganske mye av det. Jeg tenker på bøker som Himmelen begynner her, filmer som The Descendants og filmene til Wes Anderson (som har mye av det) hvis det gjør det enklere å forstå hva jeg prøver å komme frem til. The Fault in Our Stars forteller denne historien med en humor og ærlighet som jeg synes gir budskapet ekstra styrke og at den kanskje spiller på andre følelser hos leseren enn vanligvis i bøker med lignende alvorlige tema. Humoren og underligheten gjør det hele overkommelig både for meg som leser og for menneskene som lever med sykdommen i boken.

Selv om jeg fremstiller dette som en bok med mye humor så er det først og fremst en veldig trist bok. Jeg leste litt hjemme og litt på jobb og måtte ta noen pauser i boken, spesielt på jobb, for å hindre klumpen i halsen fra å bli for stor. En annen grunn eller god effekt av pausene var at jeg kunne reflektere og ta inn boken som ellers er veldig lettlest i små doser. Jeg fikk også tid til å sende en melding til noen jeg ikke har snakket med på lenge og å ta en ekstra kikk på min sovende datter i disse pausene. Noen snakker om bøker som har forandret livene deres, og selv om jeg ikke kan si det om denne, så kan jeg si at den gjorde mye med meg i noen dager, og så kan man håpe at summen av gode bøker med viktige budskap litt etter litt gjør noe med hvordan vi ser på oss selv og livet rundt oss.

Les omtalen i sin helhet her.

En av de bøkene som har gjort størst inntrykk på meg! Så vakker i sin beskrivelse av kjærlighet og håp, så stygg i sin beskrivelse av kreften. Så god i sin beskrivelse av glede på tross av alt, så vond i sin beskrivelse av sorg. Jeg smilte av humoren og realismen (sjelden jeg har lest en bok som har føltes så ekte!) og jeg gråt av smerten og urettferdigheten. Dette er når jeg leser slike bøker at jeg tenker over hvor mye man som "ikkeleser" går glipp av!

John Green, jeg elsker deg! Ble ferdig med boken i går. Jeg gråt, gråt og gråt.

En helt fantastisk bok! John Green skriver så utrolig bra, med humor flettet inn på en smart måte. Jeg gren gjennom den siste halvdelen av boka vil jeg si, utrolig trist. Elsker den!

As he read, I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.

(...)the existence of broccoli does not in any way affect the taste of chocolate.

Some tourists think Amsterdam is a city of sin, but in truth it is a city of freedom. And in freedom, most people find sin.

Depression is a side effect of dying.

Og så er det bøker (...) som du ikke kan fortelle noen om, bøker som er så spesielle og sjeldne og dine at det føles som et svik å snakke høyt om din hengivenhet ovenfor dem.

Bøker som ligner bøkene til JoJo Moyes. Stikkord: Lettlest, sårt og vakkert, romantisk, fargerike karakterer. Tankevekkende og underholdene.

Merk: Forfatterne på lista har ofte flere bøker som kan ligne.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Ulike situasjoner som gjør at kjærligheten blir satt på prøve. Fra sykdom, klasseskiller, alder og alt i mellom.

For et bokår dette har vært! Selv om vi kun er halvveis uti, er det flere bøker som utmerker seg og gjør noe med meg. Det gir energi og påfyll i en hektisk (og til tider ganske grå) hverdag, gir rom for å gruble, og utfordre fordommer. Dette året har jeg så langt fordypet meg i psykologiske bøker. Jeg elsker å finne ut av hva som driver mennesker til å gjøre som de gjør, hva som former holdningene og verdiene våre, og hva som ligger til grunn for de livene vi lever. Det er alltid en grunn til at folk er som de er!! Majoriteten av disse bøkene er interessante og hjertevarme. Bøker må må gi påfyll til sjel, hjerte og tanke og helst ha rot i virkeligheten!

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

• "Paper Towns" av John Green
  • "Will Grayson, Will Grayson" av John Green