Terroristen uten ansikt

spenningsroman

Brant og Kolofon 2013 Innbundet

Holmenkollen har fått skiskytter-vm til 200-årsjubileet for Norges grunnlov i 2014. Under den avsluttende 15-kilometeren sniker en ukjent deltaker seg inn i løpet og kommer sammen med tetklyngen inn til Kollenbrølet på siste, stående skyting. Han sikter imidlertid ikke på blinkene; han snur seg 180 grader og skyter mot kongetribunen istedet. Journalisten Emma Øverby er på skitur lenger inn i Oslomarka, og ser ut til å gå glipp av karrierens viktigste nyhetssak. Etterhvert som saken utvikler seg, får hun allikevel tilbud om sitt livs største skup. Noe som også medfører nærkontakt med terroristen.

Forlag Brant Kolofon

Utgivelsesår 2013

Genre Spenning

Vera Lie er et pseudonym for Bjarne Buset, informasjonssjef i Gyldendal. Forfatteren valgte å "blåse" sin identitet nesten før boka var utgitt - i erkjennelsen av at hans eget navn ville få mer oppmerksomhet enn en ny, ukjent krimforfatter. Boka ble refusert av seks forlag (har det stått om i mediene) og forfatteren valgte å ta kostnadene for utgivelsen selv. VG har gitt boka en lunken mottagelse, og i Dagbladet fikk den slakt. Både Helene Uri, Tom Egeland og Jan Kjærstad har imidlertid gått god for boka. Med dette som bakteppe, må jeg innrømme at jeg var litt spent.

Boka starter med en skiskytter-VM i Holmenkollen. Fem deltagere ligger i tet. Plutselig går det av to eksplosjoner blant tilskuerne. Samtidig snur en av skiskytterne seg, og skyter mot kongetribunen. Kongen blir drept, mange blir skadet.

Sentrale i opprullingen av saken er Emma, en villkatt av en journalist i tabloidavisen DG, og hennes venninne Pia, som har en sentral rolle i etterforskningsenheten i politiet. Emma blir viklet inn i saken på et høyst personlig plan. På jobben utspilles en maktkamp der hun må kjempe mot sleske Steinar Aalen for å beholde sin posisjon, og for en etisk og moralsk forsvarlig dekning av saken. Mossad og palestinerne trekkes inn, og Emma blir del av et storpolitisk spill.

"Terroristen uten ansikt" er lett krimunderholdning med et akkurat passe komplekst plot og passe karikerte karakterer. Boka har bra drive, spennende handling, lett språk, og det er lett å lese videre. I mange krimbøker synes jeg ikke man får godt nok grep om hovedpersonen. Det er ikke tilfelle her. Emma befinner seg i en nokså kaotisk situasjon, og hun trer tydelig frem gjennom de ikke alltid like veloverveide måtene å takle situasjonene på.

På minussiden kommer at den psykologiske innsikten og logikken ikke er helt på topp. I dialogene er det mest påfallende hva som ikke blir snakket om: Kongen er drept, men det vies nesten ikke oppmerksomhet. Dusinvis av ungdom er skadet, men den politiet er opptatt av å beskytte, er en norsk, skadet jente med tilknytning til attentatmennene. Dette er ikke en bok for den som irriterer seg over svakheter. For dem som ønsker lett sommerunderholdning derimot - meget godt egnet.

KJEMPESPENNENDE herlig krim å virkelig synke inn i

• "Skjulte djevler - kriminalroman" av Eirik Jensen
  • "Der sirkelen slutter - roman" av Lars Helle