Snåsakoden

en kunnskapsbasert guide til alternativ medisin

Aschehoug 2013 Innbundet

Er du nysgjerrig på alternativ medisin? Tror du den kan hjelpe deg når skolemedisinen svikter? Eller mener du at dette er overtro og bortkastede penger? "Snåsakoden" er den første norske boka som besvarer slike spørsmål på et vitenskapelig grunnlag. Kristian Gundersen tar for seg nærmere 50 alternative behandlingsformer - fra homeopati og akupunktur til magnetfeltterapi og naturopati. Forfatterens anliggende er at om vi skal kunne foreta gode valg om helse, må vi ha tilgang til kunnskapsbasert informasjon. Det finner vi i denne boka.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203293887

EAN 9788203293887

En viktig bok som bidro til at jeg tok motet til meg og sluttet å gå til kiropraktor. Det er det beste jeg kunne gjort for både ryggen og økonomien min. Jeg kommer aldri til å gå til en kiropraktorklinikk igjen, som kun tilbyr verdiløs placebobehandling. Nå har jeg sluttet å høre på kiropraktorer og alle de idiotiske rådene de elsker å gi. Hadde jeg fremdeles hørt på dem, ville jeg absolutt ikke vært i stand til å løpe to maraton i vår, helt smertefritt og uten innleggssåle til nesten to tusen kroner, som de så varmt anbefalte på klinikken. I stedet løp jeg med et par fullstendig utslitte sko med tynn såle og ingen form for pronasjonskontroll. Kiropraktorene ville nok ristet på hodet. Det får de bare gjøre, for jeg lar meg ikke lure igjen.

Jeg er glad Gundersen har gjort en innsats for å informere oss om hvor dårlig grunnlag det finnes for kiropraktikk og diverse alternative behandlingsmetoder. Ned med kvakksalverne!

Kiropraktorer tar ofte omfattende røntgenbilder av hele ryggraden som de hevder har diagnostisk verdi ved at de gjennom en såkalt biomekanisk analyse kan avsløre skjevheter og det de kaller subluksasjoner, låste ledd. Det er ikke gode vitenskapelige holdepunkter for at slike påståtte subluksasjoner, eller at slike røntgenbilder har noen diagnostisk verdi. Bruken av røntgen er også kontroversiell innen profesjonen selv.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Røff guide til samtidslitteraturen" av Marta Norheim
  • "Olavs draumar - forteljing" av Jon Fosse