På sporet av Marcel Proust

en litterær studie

Gyldendal 1993 Heftet

I denne studien avdekker litteraturforskeren Reinton en rekke av de egenskaper som kjennetegner fortellerens (Proust) fortolkningsarbeid og virkelighetsforståelse. Slik nærmer hun seg det genuint romanaktige ved "På sporet av den tapte tid"s språk og struktur.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205217256

EAN 9788205217256

Omtalt person Marcel Proust

Prisverdig av forlaget å gi ut dette norske bidraget til den omfattende litteraturen om Prousts mesterverk På sporet av den tapte tid. Men for meg fungerer Reintons litterære studie primært som en vitenskapelig avhandling og ikke en veileder eller analyse for en leser som helst vil vite mer om den eiendommelige verdenen som Proust skriver om i romanen sin. Likevel tror jeg at jeg har fått med noe om Prousts ambisjoner som forfatter, og ikke minst hans bevisste forhold nettopp til tiden og språkets begrensninger i å fange opp både fortid og nåtid. Som forsker skriver dessuten Reinton natulig nok mye om hvordan andre litteraturvitere har forstått Prousts forfatterskap. Et vittig, men informativt alternativ er Alain de Bottons How Proust can change your life fra 1997.

I Den tapte tid går det , , , ikke ut på å gjenvinne fortiden slik den var, men om å rekonstruere fortiden på en slik måte at bildet av den minner om de glemte menneskelige spor i tingene.

• "Jeg forbanner tidens elv - roman" av Per Petterson
  • "Innsirkling" av Carl Frode Tiller