Mandelas arv

15 samtaler om kjærlighet, livet og lederskap

av (forfatter), Kari Risvik (gjendikter) og Kjell Risvik (gjendikter).

Aschehoug 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne boken inneholder 15 samtaler mellom forfatteren og Nelson Mandela. Samtalene handler om kjærlighet, lederskap, ydmykhet overfor skjebnen og personlig mot. Hver samtale rommer en rekke praktiske råd til leseren, med eksempler fra Mandelas liv.

Nelson Mandelas livslange kamp mot apartheid, hans mot, uselviskhet og vilje til tilgivelse har gjort inntrykk på en hel verden, og i denne boken øser han av sin livsvisdom. "Mandelas arv" inneholder engasjerte samtaler mellom Nelson Mandela og den anerkjente journalisten Richard Stengel. De to har i mange år hatt en nær relasjon, både profesjonelt og personlig. Samtalene springer ut av den fortrolighet og respekt som preger forholdet mellom de to, og dreier seg blant annet om kjærlighet, lederskap, ydmykhet overfor skjebnen og personlig mot. Hver samtale rommer en rekke praktiske råd til leseren, med eksempler fra Mandelas liv.

ISBN13 9788203213632

EAN 9788203213632

Omtalt sted Sør-Afrika

Omtalt person Nelson Mandela

Noen kaller det blind flekk, andre naivitet, men Mandela betrakter alle som hederlige inntil det motsatte er bevist. Han tar utgangspunkt i en antagelse om at du handler i god tro. Han mener at den som later som han er modig, kan gjøre ting som virkelig krever mot, og på samme måte mener han at den som ser det gode i andre, styrker sjansene for at de skal vise sine bedre sider. Det er utrolig at en mann som er blitt behandlet så dårlig det meste av livet, kan se så mye godt i andre. Det kunne faktisk være frustrerende å snakke med ham, for han hadde nesten aldri et vondt ord å si om noen...det er ikke slik at Mandela ikke ser de mørke sidene ved mennesker som John Vorster. Det er det at han ikke er villig til å se bare det. En dag snakket vi om en fange som hadde vært Mandelas rival på Robben Island, og som faktisk hadde satt opp en liste over klagemål mot Mandela. Da jeg spurte ham ut om denne mannen, tok ikke Mandela opp hans fiendskap, men sa: "Det jeg lærte av ham, var evnen til å arbeide hardt..." Det jeg lærte av ham. Mandela trekker frem det positive, det konstruktive. Han velger å overse det negative. Det gjør han av to grunner: fordi han instinktivt ser det gode i folk, og fordi han intellekuellt mener at når man ser det gode i andre, kan man faktisk gjøre dem bedre.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

• "Endetid" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Mississippis døtre" av Deborah Johnson