Gutten som hatet desember

Gyldendal 2009 Innbundet

I en navnløs norsk by skjer det mystiske ting. Folk dør, og de som dukker opp for å ta plassen deres er ikke helt menneskelige. De nye innbyggerne borer dype hull i bakken og fyller dem med sprengstoff. Benjamin, en unggutt som hjemsøkes av mareritt, begynner å se gjenferd. Han bestemmer seg for å undersøke saken, men befinner seg snart i livsfare. Den eneste han kan stole på, er Shohreh, en muslimsk jente som ikke tror på historiene hans.

Mørke krefter og eldgammel ondskap. I en navnløs norsk by skjer mystiske ting. Butikker må stenge og bygninger blir kjøpt opp. Folk dør, og de som dukker opp for å ta plassen deres er ikke helt... menneskelige. De nye innbyggerne borer dype hull i bakken og fyller dem med sprengstoff. Benjamin, en ung gutt hjemsøkt av mareritt og skyldfølelse etter foreldrenes død, begynner å se gjenferd på byens kirkegård. Gjenferdene - et eldre ektepar og en liten jente - prøver å kontakte ham. To medlemmer av Benjamins familie har vært plaget av psykiske problemer, og Benjamin er slett ikke sikker på om han våger å tro sine egne øyne. Likevel bestemmer han seg for å undersøke det og befinner seg straks i livsfare. En lærer jager ham gjennom tomme skolekorridorer, og en kvinne i skogen prøver å spise ham. Den eneste han kan stole på er Shohreh, en ensom, muslimsk jente som kommer ham til unnsetning. Selv om Shoreh nekter å tro på historien hans om unaturlige hendelser, hjelper hun ham med å bryte seg inn i rådhuset, et av stedene de nye innbyggerne holder til. Og det de finner der, får henne til å skifte mening. Sammen må de to ungdommene trosse mørke krefter og en rasende snøstorm for å finne sannheten, men tiden renner ut.Yngve Frøyen er tilbake med en ny intens grøssende roman for ungdom. Han skriver så det kryper oppetter ryggen, samtidig som han makter utfordre leseren.Yngve Frøyen, f. 1970, har skrevet tre barnebøker om Marcus og fantasilandet bak døra, en filmhåndbok om hvordan ungdommer kan lage sin egen videofilm, en thriller for voksne, samt ungdomsromanen Forfedrene, en grøsser av ypperste merke.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205384484

EAN 9788205384484

Genre Grøssere

Benjamin bor hos tante og onkel i en by som snart skal dø. Rare ting skjer og mot slutten blir det riktig fartsfylt og spennende! Men første del av boka var litt småkjedelig med veldig mange karakterer å forholde seg til før man klarte å holde litt styr på hvem som var hvem.

• "Vampyrjegeren" av Heine T. Bakkeid
  • "Samuel Sekel og flukten fra Paris" av Tina Trovik