Nærmere høst

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Debutantprisen 2012 UPrisen 2013

Nærmere høst er en hjerteskjærende historie om hvordan en famlende tenåringsforelskelse er overordnet alt annet som skjer. I deres verden er kjærligheten – og fraværet av den – det eneste, det ene, alt som er.

Kjærlighet som overvinner alt, på tross av og fordi. Når alt annet er kaos er de gode, varme følelsene fremdeles der. Selv når foreldre som bryr seg for mye, slutter å bry seg. Selv når tenåringer som trøster småsøsken, selv bruker småsøsken som trøst. Selv når naboer som stikker nesa si i alt, ikke gjør det når det er som mest nødvendig. Selv når venner du stoler på, svikter deg på det dypeste. Selv når venner som har sviktet, forsøker å gjøre det godt igjen. Selv når tenåringer som er usikre og redde som barn, er nødt til å te seg som voksne med alt for mye ansvar.

Selv om. På tross alt og fordi.

Det er vart. Det er vanskelig. Det er vakkert. – Og usigelig vondt. Historien legger seg som en klump i magen. Fornuften skriker. Hjertet brister.

(Hele omtalen)

Kjære vene... Denne boken anbefaler jeg ALLE å lese :) Kjempe nydelig språk og herlig handling!

En gripende fortelling om en jødisk families skjebne under krigen. Her er ingen pustepauser. For en erfaren ungdomsleser.

Alle forfattere som legger handlingen til 2.verdenskrig, er modige...og dristige. Det er tøft! "Nærmere høst" var en nydelig bok, språket var i all sin enkelhet veldig vakkert, handlingen var spennende og fin, om enn litt forutsigbar.., og det virket nestne som boka levde. Den krøp under huden på meg. Jeg likte denne kjempegodt!! Eneste minus er at historien, selve plotet, ikke er så veldig originalt. Jødisk familie, sendt til Auswitch, familien splittes osv. Sånt HAR jo skjedd før.. men som sagt: Knallbok!! Leslesles.

Kjempesterk lesning fra 2. verdenskrig i Norge! Ilse er en 15 år gammel jødisk jente som bor på Grünerløkka i Oslo med familien sin. Hun er dramatisk til sinns, og er hverken flink til å strikke eller sy, slik storesøsteren Sonja er. Sonja er voksen og ansvarlig, med en hemmelig drøm om å bli syerske på Nationaltheatret! I oppgangen Ilse bor i, bor også Herman, nabogutten hun muligens er litt forelsket i. Høsten 1942 banker tre politimenn på døra, og krever at alle kvinnene i familien blir med dem. Faren er allerede tatt bort fra dem. Men Ilse er ikke hjemme, hverken moren eller søstrene vet hvor hun er. Familien blir ført til Donau, og ender sin reise i Polen. Ilse blir tatt hånd om av motstandsbevegelsen, som Herman har jobbet hemmelig for i lengre tid.

Trenger vi flere bøker om 2. verdenskrig, tenker kanskje mange? Mitt svar er at om de er like gode som denne, så ja, absolutt! Kaurin har et vakkert, men enkelt språk, som gjør det enkelt å henge med. Noe må leses mellom linjene, men det er ikke poetisk overdrevet eller vanskelig. Det er heller ikke ofte man får følge med karakterene så langt inn i Polen som vi gjør i denne boken her, og det gjør historien spesiell. Jeg tror Nærmere høst er en bok som kan si dagens ungdom meget god innsikt i hva som skjedde i Norge under 2. verdenskrig, og hvordan det opplevdes for noen. Det er en rørende og vakker historie.

Han samler tankene, plukker dem opp som tørre blader, en etter en.

Hun setter seg opp i senga, bruker et lite sekund på å komme til seg selv, inn i morgenen som ligger mørk rundt henne.

Det var noe som hadde kommet snikende denne sommeren, hun var ikke forberedt på det, men nå lå det der, det hadde suget seg fast, et insekt som smatter på søtt blod. Kjærligheten. Alt hun har lest om den, alt hun har forberedt seg på, sett for seg, og likevel. Skulle den dukke opp her, i en bakgård på Grünerløkka, i et mørkt portrom der det luktet søppel, der de pleide å fange rotter og mus?

Så kom ordene, på rekke og rad, små kuler skutt ut av en revolver.

En hard hinne over vann som har frosset og gress som har stivnet, hvit og kjølig for å gi hvile til alt som er dødt.

Skjønnlitteratur og sakprosa.

Dette er ungdomsbøker jeg har hørt mye bra om, og føler jeg burde få lest. Anbefaler andre å ta en kikk på dem hvis man ikke allerede har lest dem. Målet er å lese dem innen 2015!

Gode skjønnlitterære bøker for ungdom som omhandler 2. verdenskrig. Gir innblikk i hvordan liver var under krigen, og forteller historier til ulike mennesker krigen rammet. Har lest alle selv, og vil si at hver enkelt bok er noe for seg selv. Noen av dem passer for litt eldre ungdom, mens andre vil kanskje være mer interessant for yngre ungdommer. Anbefales på det sterkeste for de som ønsker å lære mer, eller bare vil lese en god bok som inneholder litt mer.

Barne- og ungdomsbøker som tar for seg hverdagslivet i Norge under andre verdenskrig.

• "Kjære miss Nina Simone" av Tor Fretheim
  • "Bare du" av Anna Ahlund