Fjerde etasje med heis

Aschehoug 1992 Innbundet

Vi er i året 1937. 10-årige Lotten og moren hennes eier ingenting og må klare seg på egenhånd. En tid har de bodd i fattigslige kår på landet. Så får mor jobb som husholderske i en rik familie i Stockholm, og en helt ny verden åpner seg for Lotten. Etter hvert blir hun kjent med datteren i huset, den ett år eldre Marion. Mor prøver å holde Lotten borte fra Marion. Likevel blir de to jentene venner og begynner et hemmelig liv sammen.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788203169793

EAN 9788203169793

Serier Aschehougs juniorbøker Lotten (1)

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Sverige

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Har laget min egen liste for hva jeg ønsker å lese denne sommeren. Tips fra bokelskerne her inne.

Forskjellige ungdomsbøker

Romaner som har gjort inntrykk på meg. Bøkene jeg skulle ønske aldri sluttet.

• "Sitt eget rom" av Maria Gripe
  • "Sin egen verden" av Maria Gripe