En natt på Melkeveien jernbane

av (forfatter) og Solrun Hoaas (gjendikter).

Communicatio forl. 2009 Heftet

Denne boken inneholder novellene Gauche med celloen, Jordguden og reven, Natthauk-stjerna, Gaupe og eikenøttene og En natt på Melkeveien Jernbane.

Kenji Miyazawa (1896 - 1933) presenteres her for første gang på norsk. Han står i en unik posisjon innen japansk litteratur. Over sytti år etter sin død er han mer populær enn noensinne, og han har også de siste årene fått sitt posthume internasjonale gjennombrudd, med oversettelser til de store verdensspråk. I hjemlandet blir han lest av barn, unge og voksne, og hans fabulerende og filosofiske litteratur inspirerer også punkrock-band, skapere av tegneserier og filmskapere innenfor den japanske animasjonstradisjonen anime. Egne livserfaringer preger hans diktning, likeså en sterk buddhistisk overbevisning. Han hadde stor kjærlighet til og respekt for naturen, og et bredt intellektuelt interessefelt, fra astronomi til botanikk og musikk. Han skriver ofte om døden, som for eksempel i sitt lengste verk, "En natt på Melkeveien Jernbane", tittelnovellen i denne samlingen, som ble skrevet etter at hans kjære søster døde. Men denne novellesamlingen får endelig et norsk publikum mulighet til å møte Kenji Miyazawas fascinerende dikterunivers. Boken er innkjøpt av Norsk Kulturråd. Den er oversatt av Solrun Hoaas.

Forlag Communicatio forl.

Utgivelsesår 2009

En liste hvor jeg ønsker å bidra til et bredere filmarsenal av høyere kvalitet. Alternativet er ofte disse moralløse, kulturløse inntrykkmonsterne som løper på band ut fra Ameristan - fryd og gammen, og barn liker å se samme en film gang på gang. Men skal fortellerstil og estetisk stil virkelig begrenses, med den samme slitne historia gang på gang? Og behøver foreldre og ellers interesserte slites gjennom disse? Jeg tror vi har godt av mangfolden av stiler og historier verden rundt, og de bedre moraler fra H.C. Andersen og Æsop.

En noe uferdig liste, men ettersom den begynner å bli noe lang, og at jeg ikke har sett all verden selv, så lar jeg kommentarfeltet samt senere listetillegg gjøre jobben for meg. Litt av poenget med lista var å få større overblikk selv, og det hadde vært fint om noen bidrar med barndomsminnetips og nyere oppdagelser. Håper noen av forslagene mine faller i smak, eller allerede har gjort det.

Det varierer med hva som er skrevet før og hva som er skrevet etter filmene, men det er kun film som regnes blant de beste tegnefilmer. En hel del ikke er tatt med fordi jeg ikke har sett disse, de ikke har vært i tilknytning litteratur, eller simpelt hen at de ikke var gode nok.

• "Slå tilbake! - selvforsvar mot hersketeknikker" av Elaine Bergqvist
  • "Dommens dag - noveller" av Flannery O'Connor