Eltefritt brød og himmelske kaker

av (forfatter) og Ina-Janine Johnsen (illustratør).

Versal 2013 Innbundet

Forlag Versal

Utgivelsesår 2013

Er helt (bake)gal etter denne boka! Har bakt masse fra den siden boka kom i hus for en måned siden. Elsker at deigen kan settes kvelden før og bakes ut på morgenen. Og alt blir jo så luftig og flott! Har prøvd flere brød, rundstykker, formkake og kjeks fra denne, og alt ble vellykket og velsmakende. Det beste med boka er den rustikke og stressfrie måten å bake på. I vår tid hvor alt skal perfeksjoneres for å imponere andre, er dette en forfriskende motpol. Denne gir bakeglede med stor B - uten prestasjonsangst og hevede skuldre! BRAVO

Etter å ha tittet på og om denne boken så gikk jeg til innkjøp av den. Har ikke bakt noe fra denne boken bare bladd, kikket og lest oppskriftene. Når jeg nå har mottatt boken så er jeg glad at jeg kjøpte den. På Adlibris.com kunne jeg også bla i boken på nettet + se en videosnutt av forfatteren hvordan man baker brødet som vises på framsiden. Gulerot brød har jeg ikke hørt om før, men gulerot kake smaker veldig godt. Har man rester av poteter så kan man lage Potet- og rosmarinebrød. Nå er det bare å sette igang for her er brød til enhver anledning + kaker + småkaker. Boken får en 6'er fra meg for både lay-out og innhold.

I vår tid skal alt være så interaktivt, hektisk, lettvint eller tøft som mulig. Man skal være så flink, rask, ha tid til alt og det er lett å føle på presset om å lese bøkene alle snakker om, eller de tunge, svulstige verkene, for å fremstå mer belest og intellektuell.

Jeg velger her å ta et steg tilbake. Slå et slag for det enkle, hverdagslige, medmenneskelige og gammeldagse. Sette livet litt på pause og bare være. Lese bøkene som vekker mer stemning enn handling, eller en kokebok med gode basisoppskrifter man faktisk bruker! Uten at man skal briefe, brilliere eller skryte. Bare lese, leve, puste og være:)

Dette er bøkene jeg elsker, som gir meg et pusterom i hverdagen og senker skuldrene. Helt uten prestasjon og perfeksjon. Dette er livet, i bokform!

Lest i 2016

Rett og slett

• "Slikkepott - mine beste kakeoppskrifter" av Lise Finckenhagen
  • "Sylting og safting heile året" av Gunda Djupvik
  • "Trines mat 2 - middagene, menyene, baksten" av Trine Sandberg
  • "Trines mat - favoritter og ukemenyer fra Norges største matblogger" av Trine Sandberg
  • "Den nakne kokken" av Jamie Oliver
  • "Norrøn mytologi - frå a til å" av Idar Lind