Døde hvite menn

av (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Dreyers forlag 2011 Innbundet

Boken handler om eksentriske personligheter i England på 1900-tallet. Den presenterer et utvalg avisskribenter, forfattere, skuespillere politikere og levemenn. Vi møter blant andre Jeffrey Bernard, Alec Guinness, Oswald Mosley, George Orwell, Evelyn Waugh og Sir Iain Moncreiffe of that Ilk. Med litteraturliste og personregister.

"Storslått sladder. En svært underholdende, vittig og velskrevet bok om britiske eksentrikere på 1900-tallet." Stein Roll, ADRESSEAVISEN
.Hakelius verden er som Se og Hør for intellektuelle, eksentriske menn, hvor han fôrer oss med anekdoter om fordums sære forhold, moter, seksuelle preferanser og utsvevende liv. En særdeles elegant, svulstig og morsom bok, skrevet med innlevelse og presisjon." Alexandra Irene Larsen, FÆDRELANDSVENNEN
.Ja til korte, lekne, løst redigerte biografiantologier av denne typen, sier jeg bare. Have a good one.. Jon Øystein Flink, KLASSEKAMPEN
.Etter å ha lest boka .Døde hvite menn. forstår du at det som oftest er fantasien som setter grenser; virkeligheten er uendelig mer utrolig.. Svein-Yngve Madssen, LO-Aktuelt
.Og jeg skal love deg at det er lenge siden jeg har ledd så mye og så lenge . . Sissel Hoffengh, DAGSAVISEN
. . .Kva er det som er så morosamt?. Det forstår eg, og det kjem alle anglofile til å forstå om dei kjøper og les Hakelius nydelege vesle bok.. Jon Hustad, DAG OG TID
.[.] en nødvendighet for den som liker England, eksentriske engelskmenn og underholdende historier.. LEIF GW PERSSON, EXPRESSEN

Forlag Dreyers forlag

• "Den hvite veien - en reise og en besettelse" av Edmund De Waal
  • "Om barna vet man ingenting" av Simona Vinci
  • "Et tysk rekviem - Berlin noir trilogien" av Philip Kerr
  • "Scipios drøm" av Iain Pears
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Avgrunnen" av Kim Leine
  • "Brevene fra øya" av Jessica Brockmole