Det skal merkes at de gråter

om likestilling blant somaliere i Norge

Aschehoug 2011 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken handler om hva vi kan gjøre for at gutter og jenter i minoritetsmiljøer skal få like muligheter, og hvordan likestilling praktiseres i ulike familier. Forfatteren har intervjuet kvinner og noen menn i det somaliske miljøet og forteller deres historie.

Gjennom utstrakt foredragsvirksomhet har Amal Aden truffet minoritetskvinner over hele landet. Hun har vært opptatt av hvordan likestilling praktiseres i ulike familier. Hun har intervjuet mange kvinner og noen menn i det somaliske miljøet og forteller deres historier. Samtidig stiller hun spørsmål til utvalgte samfunnsaktører om hva vi kan gjøre for at gutter og jenter i minoritetsmiljøer skal få like muligheter. Om hvordan kvinner skal kunne se på seg selv som like mye verdt som menn, og hvordan samfunnet best kan fremme likestilling i disse miljøene.

ISBN13 9788203198953

EAN 9788203198953

En pamflett om likestilling blant somaliere i Norge

I denne lille pamfletten tar Amal Aden (f. 1983) til orde for at likestilling også bør gjelde blant somaliske kvinner i Norge, samtidig som hun understreker at problemene somaliske kvinner står overfor er universelle for mange minoritetskvinner, ikke bare blant somaliske og muslimske kvinner.

"Likestilling i minoritetsmiljøer er et aktuelt og utfordrende problem, og det er bekymringsfullt at temaet ikke debatteres mer. Man prater om religion og hodeplagg, men hva med frigjøring? Frihet til selv å velge hvem man vil elske. Frihet til å ta utdanning. Frihet til å bestemme over egen kropp. Frihet til å velge jobb. Frihet til å ytre seg. Det er forskjell på frigjøring og likestilling. Jeg mener at minoritetskvinnene først må frigjøre seg, deretter kan de kjempe for likestilling." (side 10)

Til tross for at Koranen ikke taler om kvinner som mindreverdige i forhold til menn, til tross for at den taler om gjensidig respekt - til tross for alt dette er det et faktum at mange muslimske kvinner likevel utsettes for både mishandling, voldtekter og undertrykking, uten at noen er der for å forsvare deres rettigheter. Heldigvis gjelder ikke dette flertallet, men det er først og fremt de lidende og ikke minst tause kvinnenes sak Amal Aden tar til orde for i sin bok "Det skal merkes at de gråter".

Boka inneholder først og fremst en rekke historier - den ene mer tankevekkende enn den andre, fordi dette handler om kvinner som lever i Norge, men som likevel opplever alt annet enn den friheten som er så selvsagt for norske kvinner. Boka og dens historier er en beretning om holdninger jeg trodde hørte hjemme i middelalderen, og vi får også høre om nokså skremmende holdninger i forhold til norske kvinner spesielt og det norske samfunnet generelt. Rasismen er mer til stede fra innvandrerne mot nordmenn, enn omvendt, noe som langt på vei skyldes manglende innsikt og kunnskaper. Amal Aden beskriver en norsk naivitet som bidrar til å opprettholde mønstre vi egentlig trodde at vi kjempet mot. Og hun forteller hvordan menn faktisk kan drive med flerkoneri - med NAVs velsignelse. Og oppi alt dette lider kvinnene sterkt. Og i neste omgang barna ...

Jeg er en stor beundrer av Amal Aden som tross drapstrusler fra det norsk-somaliske miljøet, skriver den ene boka etter den andre for å belyse problemene som innvandrerkvinner lever med. Uten norskopplæring og uten nettverk er kvinnene prisgitt den mannen de måtte være gift med. Samtidig trekker hun frem en hel del lyspunkter om kvinner som faktisk har klart det "alle" mente at de ikke kom til å klare: å bli integrert, lære språket, få seg jobb, klare seg selv. Det som imidlertid går igjen i historie etter historie er at disse kvinnene nødvendigvis må kvitte seg med ektemennene sine for å få dette til. Men igjen - det finnes noen få unntak fra dette også.

Selv om boka ikke er noe litterært storverk og selv om språket er enkelt og analysene ikke så dyptpløyende at det gjør noe, er den like fullt et sterkt vitnesbyrd om et samfunnsproblem som det er på tide at politikerne gjør noe med. Men så lenge kvinnene ikke tør å stå frem fordi de ellers risikerer å bli drept av sine egne, er det dessverre få ansikter å forholde seg til i kampen for frigjøring ... I den konteksten er Amal Aden en av de få som våger og som dermed har utvist et formidabelt mot. At det har hatt og fremdeles har sin pris - det skjønner man etter å ha leste denne boka. Måtte flere følge i hennes fotspor og våge å gi frigjøringskampen et ansikt! Det blir med dette som de fleste fremskritt som har skjedd opp gjennom historien: når mange nok protesterer samtidig, skjer det noe!

Likestilling i minoritetsmiljøer er et aktuelt og utfordrende problem, og det er bekymringsfullt at temaet ikke debatteres mer. Man prater om religion og hodeplagg, men hva med frigjøring? Frihet til selv å velge hvem man vil elske. Frihet til å ta utdanning. Frihet til å bestemme over egen kroppp. Frihet til å velge jobb. Frihet til å ytre seg.

Jeg er lei av menn som viser til Koranen når de ikke respekterer kvinner. Det står ingen steder i Koranen at kvinner må holdes innesperret eller at en mann skal være voldelig mot sin kone. Jeg er lei av menn som skylder på en bok når de har gjort noe galt. Jeg er lei av menn som voldtar kvinner og sier det er hennes egen skyld; kvinnen ba om det, hun var ikke anstendig kledt.

En av de største utfordringene likestillingen møter i det somaliske miljøet, er rusmiddelet khat. I Oslo finnes det egne kafeer der menn samles for å tygge khat. Khat selges på åpen gate rett utenfor politihuset på Grønland.

Maryan har en del holdninger som jeg mener er ødeleggende for andre kvinner. Hun sier at kvinner må godta at de ikke er like mye verdt som menn, og at kvinner må adlyde sine ektemenn. De må ikke ødelegge sine menns ære og bringe skam over dem.

Jeg mener at Maryan svikter andre kvinner. Hun gjør seg selv til en svak person. Hun forsvarer kvinneundertrykkelse og synes det er riktig at en kvinne skal adlyde sin bror eller mann i alt han sier. Kvinner som adlyder sine menn, kommer rett til himmelen etter sin død, kan Maryan fortelle.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Denne lista blir på en måte en oppfølger til denne: https://bokelskere.no/lister/262329/
Jeg er fortsatt hjemme i mammapermisjon, og jeg håper jeg kan fortsette å lese bøker slik som jeg har gjort til nå. Denne lista kommer jeg til å oppdatere etterhvert som jeg leser bøker.

Ellers har det lokale biblioteket jubileum i år, og arrangerer derfor bokorm for voksne også. Det betyr heder og ære for dem som klarer å lese 50 bøker på ett år. Det har jeg ikke gjort siden jeg var en liten barnerumpe, så det blir en spennende utfordring! Jeg klarte 16 bøker på ca 5 måneder sist år, så nå gjelder det å virkelig henge i.

Her: https://bokelskere.no/lister/262954/liste/ ligger for øvrig en liste med bøker jeg planlegger å lese. Den er under stadig endring, men der kan du se hva jeg holder på med nå, og gjerne gi tips om andre spennende bøker som bør stå på lista.

Følg med følg med ;)

• "Om håpet glipper, er alt tapt - homofile flyktninger" av Amal Aden
  • "Tilslørt, avslørt - et oppgjør med norsk naivisme" av Hege Storhaug
  • "Hijabhistorier"
  • "Tro, håp og revolusjon - et møte med en iransk kvinne" av Tove Skagestad
  • "Talsmann" av Abid Raja
  • "Æresdrap - menn som drep kvinner" av Ayse Onal
  • "Hellig vrede - min reise gjennom Pakistan" av Laila Bokhari
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Gi meg himmelen - den forbløffende sannheten om Kinas ettbarnspolitikk" av Xue Xinran
  • "Frihet - en politisk og personlig historie" av Hadia Tajik
  • "Blåveis - min vei ut av volden" av Shabana Rehman