Den ene mot de mange

av (forfatter) og Gunnar Larsen (oversetter).

Gyldendal 2000 Heftet

Smugleren Harry Morgan opererer i farvannene mellom Key West og Cuba. Helst vil han være hjemme i fred og ro sammen med kona og døtrene, likevel sier han ja når noen tilbyr ham oppdrag. Han trenger pengene for å kunne forsørge familien. Turene er imidlertid langt fra innbringende, og det går sakte, men sikkert nedover med ham. Det oppstår skuddveksling under fraktingen av en spritlast, og når han kommer i land, er den ene armen hans ikke til å redde. Politiet beslaglegger båten, og når Harry får en forespørsel om en ny tur, bestemmer han seg for at han skal spille kortene riktig denne gangen. Romanen er filmatisert.

Denne utgaven av Den ene mot de mange er den første på norsk siden originalutgaven i 1954. Boka dannet grunnlaget for filmen To Have and Have Not med Humphrey Bogart og Lauren Bacall i hovedrollene, som er blitt stående som en av klassikerne fra 1940-årene. Smugleren Harry Morgan opererer i farvannene mellom Key West og Cuba. Helst vil han være hjemme i fred og ro sammen med kona og døtrene, likevel sier han ja når noen tilbyr ham oppdrag. Han trenger pengene for å kunne forsørge familien. Men turene er langt fra innbringende, og det går sakte, men sikkert nedoverbakke med ham. Det oppstår skuddveksling under fraktingen av en spritlast, og når han kommer i land, er den ene armen hans ikke til å redde. Og politiet beslaglegger båten. Når Harry Morgan så får forespørsel om en ny tur, bestemmer han seg for at denne gangen skal han spille kortene sine riktig.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205270282

EAN 9788205270282

Genre Klassisk litteratur

Så tok negeren den korte haglen som lå mot bilhjulet ved siden av sjåføren, og blåste halve hodet vekk på gutten. Det var litt av en neger.

Den gule serie er ei samling av litteratur som vart gitt ut av redaktør Sigurd Hoel.

Listen oppdateres fortløpende.

Siste delen i lista over bøker som nevnes i GG! Det blir spennende å se hvor mange jeg får lest... :)

Min liste over de ti viktigste romaner i USAs litteratur

• "Muhammad Ali og frigjøringskampen på sekstitallet" av Mike Marqusee
  • "Kampen" av Norman Mailer
  • "Togreiser - seks reiseruter i Norden, Europa og Asia" av Håvard Rem
  • "Sneen på Kilimanjaro og andre noveller" av Ernest Hemingway
  • "Kaputt" av Curzio Malaparte
  • "Sabbaths teater" av Philip Roth
  • "Herzog" av Saul Bellow
  • "Bikuben" av Camilo José Cela
  • "Nigger" av Richard Wright
  • "Turen med Charley" av John Steinbeck
  • "Sannheten - en flyktnings historie om da hjemlandet ble rammet av innsyn og ærlighet" av Knut Nærum
  • "Mørk august" av William Faulkner