De første dråper

dikt

av (forfatter) og Walid al-Kubaisi (gjendikter).

Communicatio forl. 2010 Heftet

Dette er forfatterens første diktsamling. Med parallell tekst på norsk og arabisk.

Eftikhar Ismaeil (f.1961) er poet fra Syria. Hun kom til Norge i 2001, og denne originalsamlingen dikt er hennes debut. Diktene er oversatt fra arabisk til norsk av forfatteren Walid al-Kubaisi (f.1958), iraker som kom til Norge i 1986, bosatt i Oslo og i dag norsk statsstipendiat. De første dråper skildrer med sterke bilder og følelsesmessig intensitet, typisk for arabisk litteratur, undertrykkelse, flukt, et liv i eksil, men først og fremst lidenskapelig kjærlighet både til hjemland og elsker, som til syvende og sist kanskje er det samme.

Forlag Communicatio forl.

Språk Bokmål Flerspråklig Arabisk

Når regnet ligger med meg, med håret mitt, øynene mine, gjennomsiktig kjole..

Når regnet ligger med meg, sniker seg inn i porene mine, tenner blodet mitt..

Da lukter jeg min elskede, begjæret hans omsluttet av tåken, jordens og fjellets damp, og et snev av den hvite lyst som en gang var i meg.

Når min galskap fordamper regnet og henger ønskene mine på snorer av lys, tennes sorgen i meg. Da hvisker min elskede, med sin blomsterduft, at jeg er hans utvalgte og at jeg, ingen annen, vil forbli regnets kvinne.

ETTERPÅ Jeg jakter ikke lenger på noe, hverken på morgenens skrik eller dagens lys. Jeg vil sove på min sofa, skrive ord og setninger med farger, plante rosenbusker med klaser av rødt, luke ugress fra menneskers liv og sjel, i visshet om at under rosenes fløyelsblad vil tornene alltid vokse.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)