Bittersøt

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Romanen er en familiesaga som spenner over tre generasjoner og to kontinenter. Den starter i Bengal i 1950, der den velstående, Oxford-utdannede Ricky Karim blir lurt inn i et ekteskap med Henna Rub. Hun viser seg å være en lat analfabet, og ikke det gode giftet han forestilte seg. De forsoner seg med sitt kjærlighetsløse ekteskap, og Ricky og Henna innleder et liv preget av dobbelspill og løgn. Dette kommer til å prege datteren Shonas liv, og også livene til hennes barn.

Bengal, 1950: Henna Rub, en bråmoden og freidig tenåring, er giftesyk. Sammen med sin kjeltring av en far legger hun ut snarer for å kapre Den rette. Før hun vet ordet av det, har den velstående, Oxford-utdannede Ricky Karim gått i fella, og like snart ringer kirkeklokkene. Ricky er en håpløs romantiker som tror han har giftet seg godt, og at Henna er en velutdannet, litteraturinteressert åndsfrende av god familie. Men så, på selveste bryllupsnatten, oppdager han at den nye kona er alt annet enn det; Henna er analfabet, bedagelig, datter av en simpel kjøpmann og attpåtil mindreårig. Ricky avfinner seg med sitt kjærlighetsløse ekteskap; Henna er likeglad. Så lenge hun har mer enn nok penger til snop, ukeblader og kino er hun fornøyd. Mange år senere er det datteren Shona som må ta et oppgjør med foreldrenes latterlige forhold. For mye er skjedd siden Ricky giftet seg med Henna. Ingen kan leve uten kjærlighet, og i nødens stund leter man etter noen å elske på de underligste steder. En fargerik familiesaga som spenner over tre generasjoner og to kontinenter.OM FORFATTERENRoopa Farooki er født i Lahore i Pakistan og oppvokst i London. Hun ble uteksaminert fra New College i Oxford i 1995 og jobbet med reklame før hun begynte å skrive. I dag bor hun i Nord-London med sin mann og sønn. Bittersøt er hennes første roman.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205366237

EAN 9788205366237

Serie Litterære drops

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted England Pakistan

Denne boka ble min ved en tilfeldighet, det var noe med omslaget som fenget i tillegg til at vaskeseddelen beskrev noe jeg aldri har lest om før. Det er ei lettlest bok, både sprudlende og ettertenksom i all sin enkelhet. Hvordan arter livene seg for en familie som pusser fasader og lever på løgner? Tematikken er på ingen måte ny eller original, men bakteppet, det at handlingen foregår både i India og England over flere generasjoner, er flunkende ny for min del. En helt grei historie, - innimellom med ettertenksomme og gode ord, som maner til ettertanke. Ei perfekt bok på stranda, hytteveggen eller toget. En artig historie som godt kunne egne seg for TV skjermen i form av drama. Terningkast? En firer.

Rashid, kalt Ricky, er velstående og utdannet ved Oxford. Hjemme i Bengal, lures foreldrene hans av kjeltringen Nadim. Han vil nemlig ha datteren gift med Ricky.
Henna er kun 13 år, men bråmoden og klar for et liv som velstående frue. Ricky tror at hans tilkommende kone er intelligent og litteraturinteressert. På bryllupsnatten får han bange anelser, og ganske riktig; Henna er analfabet, altfor ung og lat som dagen er lang.
Det eneste lyspunktet for Ricky blir datteren, Shona.
Flere år senere tar Shona et oppgjør med det latterlige forholdet mellom foreldrene. Ingen kan vel leve uten kjærlighet?

Feelgood med tankevekkende undertoner.

Ubevisst snodde og tvinnet hendene deres seg i hverandre, bena og skuldrene streifet hverandre i korte, søte øyeblikk med hemmelig kontakt. Det var som om forelskelse var et talent de hadde felles.

Og etter hvert som de ble eldre, skulle kroppene deres, så fint avstemt til hverandre, så vant til å dele seng, oppløse seg i hverandre, hennes konturer i hans flater, armer og ben sammenfiltret som røtter, slik at de lå i en omfavnelse til og med når de sov.

Ricky Erobrerens neste oppgave, som han skulle gi seg i kast med samme dag, var å gjøre kur til den engelske rose, men tenkte ikke på henne som en rose i det hele tatt; roser var prangende, skittviktige, overmodne og oppblåste, og som sirenene lokket de deg som en fiol; blek og sky, like sart og like merkverdig. Man måtte trå like forsiktig rundt fioler som man trådte rundt drømmene man hadde lagt ut på den smale sti - Ricky visste av erfaring at det minste lille feilsteg kunne knuse dem.

• "Marie og hennes elsker - jakten på mitt opphav" av Jahn Otto Johansen
  • "Ved englenes bord" av Sarah-Kate Lynch
  • "Da vi forlot Cuba" av Chanel Cleeton
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers
  • "Vindu mot Central Park - en roman" av Fiona Davis
  • "Historien om Maria - en bok om å gi barn og ungdom mental styrke" av Christine Otterstad
  • "Rampelys" av Marieke van der Pol
  • "Skjult i skyggene" av Widar Aspeli