Alltid Andrea

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Skolen brenner, og en gutt står og betrakter det hele på god avstand. Politiet har grunn til å tro at brannen er påsatt, og etterforsker saken deretter. Vi følger gutten som er elev ved skolen, og blir kjent med et uvanlig menneske med mange hemmeligheter.

ISBN13 9788202334147

EAN 9788202334147

Når jeg leser en bok, pleier jeg å ha en notatbok i nærheten. Der notererer jeg navn på karakterer, viktige momenter, sider med fengendende sitater, og mer. Det hjelper meg med å holde oversikt og gjør meg bedre i stand til å skrive anmeldelsene jeg skriver her på bloggen.

Jeg gjorde det samme med Tor Fretheims "Alltid Andrea". Men mer enn fire uker etter at jeg leste boka og med notatene foran meg, kan notatene ikke hjelpe meg med å forstå poenget med boka.

Boka handler om identitet og spiller på forestillingene vi har om kjønn og kjønnsidentitet. Er hovedpersonen en gutt eller ei jente? Og kan de indre kvalene han går gjennom forklare brannen han starter på skolen der han går?

Jeg stiller spørsmålene, men er egentlig totalt uinteressert i svarene. Det skyldes ene og alene at "Alltid Andrea" aldri interesserer seg for å fenge meg som leser. Tvert imot. Den holder meg på avstand, kjeder meg så grundig at hver leste side forsvinner bak en tåke av kjedelige setninger, kjedelige tanker, kjedelig karakter og spinkel historie.

En av mine verste leseopplevelser i år.

Styr unna.

Dette var en rar bok. Jeg forstod den ikke. Kanskje andre forstår den bedre.

Lyst å lese …
Ei spennende bok?
Ei bok som er lett å lese?
Ei bok med en overraskende slutt?

Alltid Andrea av Tor Fretheim er ei spennende bok som er lett å lese med en overraskende slutt. Boka gav en skikkelig ah-ha opplevelse, der jeg oppdaget at alt jeg tenkte og trodde om hovedpersonene i boka var feil. Boka er absolutt verdt å lese.

Vår var begynnelse.
Sommeren en fortsettelse.
Høst var tiden for å grue seg til mørket som skulle komme.
Vinterkulde kunne han kle seg imot.

Jeg er Andrea.
Det betyr den djerve.
Det har alltid vært en Andrea i familien min.
Det er over hundre år siden den første Andrea ble født, men døde som et lite barn.
Så vidt fylt det første året, har jeg fått høre.
Det første barnet i familien som kom til verden etterpå, ble oppkalt etter Andrea.
Det er blitt en kjede i familien min.
Det skal alltid være en Andrea.
Om det er en velsignelse eller forbannelse, vet jeg ikke.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

• "Klar, ferdig, spøk!" av Elizabeth Baguley
  • "Kjære miss Nina Simone" av Tor Fretheim