Kjære miss Nina Simone

Cappelen Damm 2012 Innbundet

ISBN13 9788202384012

EAN 9788202384012

Tildelt litteraturpris Riksmålsprisen. Barn 2012 Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris 2012

Ble veldig nysgjerrig på denne boka fordi en kollega skrev om den: "Den tristeste ungdomsboka jeg kan huske å ha lest. Og trenger ungdommen innblikk i alle sider ved voksenlivet? Men det hjelper jo at den er godt skrevet."

Fretheim har en evne til å gjøre sterke og viktige historier tilgjengelig for alle, uten å på noen måte forenkle selve innholdet. Han har en et enkelt og godt språk som inneholder mye mening i hvert ord og bøkene hans kan leses av både voksne og unge. Alle kan få noe ut av historien, enten du leser den som den er eller graver litt dypere. Fretheim sier selv sier i et gjesteinnlegg hos Forlagsliv, at han skriver om ting han ikke kan forstå, som hvordan to mennesker som elsket hverandre kan ende opp med å hate hverandre så sterkt. Han gir oss ikke noe svar på dette, men lar oss sitte igjen å undre.

Boken forteller en historie hvor du må tenke litt mens du lytter. En historie som i begynnelsen ikke er like opplagt og hvor det å bry seg om Simons stemme gir deg en opplevelse av hvor sårbar og tøff denne gutten er. Det gir deg et glimt inn i en type historie du som regel bare kan lese om i avisen, en historie du nå får et glimt inn i kulissene på. En sterk historie. Fretheim har lykkes enda en gang med å fortelle en historie hvor du som leser kjenner at du blir påvirket, og hvor du vil huske bildene han har skapt lenge etter at boken er lagt vekk.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

De dyttet meg inntil veggen.
Det gjorde ikke vondt.
Ikke i kroppen.

Og det var i avisen jeg fikk vite hva som skjedde.
Eller det de trodde hadde skjedd.
Det stod mye mer i avisene enn det som politiet sa til meg.

• "Farlige spor" av Kjersti Scheen
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Robins reise" av Harald Nordberg
  • "Ulvetone - roman" av Siv Østrem Peersen
  • "Tapt og funnet - 9 historier om å være omtrent 14" av Mariangela Di Fiore
  • "Noen roper navnet mitt" av Eva Jensen
  • "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Det ingen ser" av Anna Ahlund
  • "Draumar" av Gyrid Axe Øvsteng