1001 bøker du må lese før du dør

av (redaktør) og Kjell Olaf Jensen (gjendikter).

Orion 2007 Innbundet

Referanseverket gir en kronologisk oversikt over innflytelsesrike romaner og forfattere, fra før 1800 og fram til 2000-tallet. Hver tittel er ledsaget av en artikkel som forsøker å begrunne hva det er ved hver roman som gjør at vi må lese den. Utvalget er gjort av en internasjonal gruppe av forfattere, kritikere, akademikere og journalister. 25 norske romaner er tatt med. Med register og forfatterregister.

1001 bøker du må lese før du dør er et referanseverk over bøker og forfattere som har begeistret lesere over hele verden gjennom tidene. Det er en skarpsindig guide til skjønnlitteratur som har hatt en innflytelse - enten som følge av rosende omtale eller som klassikere av sin tid. Utvalget av bøker er gjort av et internasjonalt team av forfattere, kritikere, akademikere og journalister. Boken starter - som seg hør og bør - med 1001 natt, som rommer noen av de mektigste og resonansrike verkene i all historiefortelling. 1001 bøker du må lese før du dør tørker støv av gamle klassikere, men er også en glimrende guide til å orientere seg i vrimmelen av bøker som er utgitt i nyere tid. Boken er illustrert med over 600 bilder av bokomslag, forfattere, plakater, samt sitater fra bøkene og forfatterne. Blant de 1001 boktitlene som er presentert finner du 25 norske bøker. Dette er kort og godt den ideelle bok for alle som liker å lese!

Forlag Orion

Utgivelsesår 2007

litteraturteori, analyse etc.

Her er de bøkene jeg har bestilt ifbm årets Mammut-salg. Bøkene er anbefalt av venner og kjente, samt at jeg har funnet et par andre bøker som jeg også har lyst til å lese. Jeg gleder meg til å starte på denne bunken med bøker :)

• "1001 album du må høre før du dør" av Robert Dimery
  • "1001 filmer du må se før du dør" av Steven Jay Schneider
  • "Lyden av leselykke - en bokelskers bekjennelser" av Anne Fadiman
  • "En historie om lesning" av Alberto Manguel
  • "Larmen og vreden" av William Faulkner
  • "Sønner og elskere" av D.H. Lawrence
  • "Det røde rommet" av August Strindberg
  • "Portrett av en morder - Jack the Ripper - saken avsluttes" av Patricia Cornwell
  • "De åtte" av Katherine Neville
  • "Norsk litteraturhistorie" av Per Thomas Andersen