Æresdrap skjer ikke plutselig. Drapet på mange kvinner begynner den dagen kvinnen blir født. Systemet hun ble født i, har hjernevasket mannfolk til å tro at hun ikke var et menneske, men deres private eiendom. Hun var ikke et vesen med fri eller egen vilje. Feighet og sterk legitimert egoisme fører også til at man vender seg mot sitt eget barn istedenfor mot det systemet som krever at du skal drepe.
Jeg vet hvilke roller tradisjonen og religionen spiller og hvordan de oppfattes av majoriteten. Og jeg nekter å spille den kvelende, eller reduserende, rollen som "innvandrer", "komiker" eller "kvinne". Eller som integrert "innvandrerkvinne". Jeg nekter å velge side. Derfor er mitt prosjekt rettet mot å flytte grenser der mellommenneskelige friheter og kommunikasjon begrenses. Jeg godtar ikke gettoer, kulturfengsler eller mullaher som kan legge fra seg religionen så lenge de skal promotere ei bok, men så snart mannsrollen er blitt utfordret eller autoriteten de bygger sine fryktinngytende personligheter på, er avkledd, henter de tilbake religionen og "kultur" som kanoner de kan skyte med.
Krigen vil alltid eksistere så lenge uvitende og grådige menn prøver å påtvinge andre sin vilje.
De som bara er vackra kan man inte leva lenge med, Jullan. Men de roliga, oj oj oj, de varar en evighet.
I narkobransjen er det ingen som regner med en lykkelig slutt.
Å være fri til å tenke eller tro på hva man vil, betyr ikke at man har rett til at ens idéer og tro ikke blir kritisert.
Ytringsfrihet handler om å tillate de meningene man ikke deler.
Det er viktig å huske at religion til alle tider har vært mot likestilling mellom kjønnene. I dag sprer muslimske imamer propaganda på internett om at kvinnen skal være underordnet mannen: Hun skal ikke inneha noen rettigheter, men være eid av en mann.
Tar man en flokk utslitte advokater og heller i dem brennevin, er det mye som går galt.
Han døde fredelig mens han sov, eller som de fargede foretrakk å si det, "da han våknet, var han død."
Enig. Jeg har nettopp lest ferdig boka, brukte ganske lang tid på den, men det var verdt det.
Du skal beskytte mennesker mot diskriminering, men du kan ikke og skal ikke beskytte idéene deres. I det øyeblikk du beskytter en idé og setter den over andre idéer, da blir tanke- og ytringsfriheten bare teoretisk. Hvis du ikke lenger kan latterliggjøre, kritisere eller vise forakt overfor visse typer idéer, da er du heller ikke lenger fri til å mene og si det du vil.
Fear is good, sa Øystein. I alle fall litt. Fremmedfrykt er jo et jævlig negativt lada ord, og, ja, det har skyld i mye dævelskap. Men vi lever i en spis-eller-bli-spist-verden, og om du ikke er passe redd for det du ikke kjenner til, så går det til helvete før eller siden.
Vera Petersen viste seg å være et oppkomme av viten, et verksted av løsninger og et trailerlass av hukommelse, kort sagt typen på en sekretær som gjør de fleste sjefer overflødige.
Det er ting som kan tas frem i dagslys, og det er ting man må oppbevare i kjelleren.
Jeg kunne fortalt om min frykt for glemselen. Det er det det dreier seg om, Marlen, hva vi husker, hva vi glemmer. Farfaren min gjentok og gjentok at det onde skal fordrives av minnet. I mørke stunder tenker jeg at det er det motsatte som skjer, at det er ondskapen som fordriver hukommelsen.
Grunnstoffet i syklusen var lidelse. En skulle tro at smerten brøt ned alt liv, men lidelsen ga også næring. Lidelse ga politiet økte budsjetter. Lidelse ga rusmisbrukeren nye unnskyldninger for å ruse seg. Lidelse ga familien en mulighet til å vise hvor høyt de elsket sitt barn, sin bror, sin søster. For det finnes ingen større kjærlighet enn den som blir satt på prøve.
Oslo var en skitten by, men i motsetning til andre hovedsteder i Europa, var det en ærlig by. Det verste den hadde å tilby, ble stilt ut i sentrums paradegater, ingenting ble gjemt unna i gettoer.
Folk brukte stoff fordi det fikk dem til å føle seg bra, men som et paradoks gjorde stoff også livet vanskelig. Til slutt var stoff den eneste muligheten du hadde til å komme deg gjennom vanskelighetene.
Det var den klassiske onde sirkelen. Løsningen på et problem, ble til et nytt problem, som krevde den samme problemfylte løsningen.
Menneskets forbannelse, slik Mikael så det, er at ingen står alene. Alle er vi knyttet til noen, og valgene vi tar får konsekvenser for dem vi er bundet til. På den måten kan et menneske som tilsynelatende bare ødelegger seg selv, også ødelegge alle rundt seg.