Vikingblod

spor av vikinger i Nordvest-England

av (forfatter) og Stig Vaagan (medforfatter).

Genesis 2011 Innbundet

Boka tar for seg de tette båndene mellom Norge og Nordvest-England som har eksistert i mer enn tusen år. Den handler om de 1100 år gamle norrøne innvandrerne og alt de ettelot seg. Den ser også på nyere tids innvandring, og hvordan dette har bidratt til det kulturelle mangfoldet i dagens Liverpool. Har register og litteraturliste.

Hvert år drar titusener av nordmenn til Liverpool. Likevel er det svært få av disse som vet at for tusen år siden var hele området rundt Liverpool, Wirrall-halvøya og West Lancashire, en blomstrende norrøn koloni. Nyere genforskning har påvist at hos menn fra gamle, lokale familier, er opptil 50% av DNA'et av norsk opprinnelse. Boken vil forhåpentligvis bidra til at nordmenn "gjenoppdager" de gamle norrøne koloniene i Liverpool-området. "Denne boken gir oss gjennom grundig forskningsresultater og verdifull innsikt nye bevis for de tette båndene mellom Norge og Storbritannia (i dette tilfellet Nordvest-England) og viser at landene ikke bare er sammenknyttet i våre dager, men har dype, mer enn 1000-årige røtter." - Charles Hill, den britiske ambassaden i Oslo

Forlag Genesis

Omtalt sted England