Vestfoldmat

en kulinarisk reise i Vestfold

av (forfatter), Steinar Ulrichsen (forfatter) og Olaf Akselsen (illustratør).

Skagerrak forl. 2005 Innbundet

Rettene i denne boken er basert på lokale råvarer, og inneholder blant annet oppskrifter på sjømat, spekemat, grønnsaksretter, desserter, julemat og slankemat. Her er også litt informasjon knyttet til råvarer og matproduksjon i Vestfold. Har oppskriftsregister.

En kulinarisk reise i Vestfold med Edgar Ludl Denne boka skal friste deg til å tilbrede og spise maten som produseres i vårt distrikt! Det er mange gode grunner til at vi skal velge lokale råvarer. En er at vi kjenner lokale råvarer bedre og vet hvordan de skal behandles. Som for eksempel at det lønner seg å bruke en spiseskje sukker for hver liter vann når du koker Vestfold-asparges! Lokale råvarer er dessuten ferskere enn importert mat. Det er gourmetkokken Edgar Ludl som har komponert oppskriftene. Ludl er opptatt av spennende mat som er sunn og enkel å tilberede. Boka gir deg informasjon om hvor du skal få tak i de lokale råvarene, og oppskriftene inspirerer deg til et mer variert, sunt og lokalt kosthold! Steinar Ulrichsen har ført det hele in pennen, mens Olaf Akselsen har fotografert alle rettene.

Forlag Skagerrak forl.

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Vestfold

Oppdaget Edgar Ludl i Haugesunds Avis i 1990s hvor mange av hans oppskifter hadde egen plass. Hans ostekake med bringebærgele på toppen laget jeg mange ganger og fikk mye skryt for. Prøvde å finne oppskriften igjen i Haugesunds Avis men den gang ei. Flere av hans oppskrifter finnes enda så jeg.

Fant ostekakeoppskriften igjen i Kulinariske erindringer. Gjett om jeg er glad!